CEWE-Bingó – 2025. június – Jolly Joker

Könyves idézetet kellett oldalba foglalni az elmúlt héten, köszönöm, hogy játszottatok velem. Aki nyert:

Júniusban öt hétfő van, így szokás szerint ez a hét Jolly Joker, vagyis a Bingó bármelyik feladatát lecserélheted tetszésed szerint.
Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat. Jó alkotást!

Kivágás szegély nélkül – így tüntesd el a zavaró halo-t Photoshopban

Kivágás szegély nélkül – így tüntesd el a zavaró halo-t Photoshopban

Kedvelt technika fotókönyv szerkesztésnél, hogy egy személyt kivágunk a háttérből. Vagy épp egy AI által generált grafikát kell leválasztani a mögöttes képről. Ilyenkor nem ritka, hogy a kivágás után egy halvány szegély – az úgynevezett halo – marad a kontúrok mentén. Ez a világos vagy sötét perem zavaró tud lenni, különösen, ha a háttér és az előtér színei élesen eltérnek. Összeszedtem néhány Photoshop technikát, amellyel könnyedén eltávolíthatod ezeket a maradványokat.

Mielőtt nekilátnánk a szegélyek eltüntetésének, szükség van egy jó kijelölésre. Ebben a Photoshop elég erős, különösen a legújabb beta verzióban. Ha még nem próbáltad, érdemes megnézned ezt a cikket: Photoshop új szintre lép a kijelölés. Ha megvan a kijelölés, maszkká alakítva már kezdheted is a finomítást.

Ránézésre a kivágás szuperül sikerült, de amint aláteszünk egy sötét hátteret, rögtön látszik a világos, zavaró szegély a széleken.

Shift Edge (Él eltolás)

A Select and Mask panelben dolgozva a Shift Edge segítségével könnyedén beljebb tolhatod a maszk szélét. Miután megnyitottad a panelt, csak húzd balra a csúszkát, és gyakorlatilag „levágod” a halót.

Minimum filter (Szűrő > Egyéb > Minimum…)

Ha a maszk készen van, a Minimum filter kiváló megoldás arra, hogy pixelenként javítsd a kivágás szélét. Kiválasztod a maszkréteget, megnyitod a Filter > Other > Minimum lehetőséget, és 1-2 pixeles érték általában elég, bár itt 4 px kellett ahhoz, hogy eltűnjön a szegély.

(tovább…)
CEWE-Bingó – 2025. május – idézet

CEWE-Bingó – 2025. május – idézet

Fény és árnyék témában kellett alkotni az elmúlt héten, köszönöm, hogy játszottatok. Aki nyert:

Erre a hétre én találtam ki játékot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

Az idézet már többször szerepelt feladatként, de most egy kis csavarral hozom vissza: idézz egy könyvből! Leginkább abból, amit épp most olvasol, de ha ilyen nincs, elfogadom, ha egy örök kedvencet választasz.

Én nemrég fejeztem be Clare Pooley: Hogyan öregedjünk méltóságmentesen? című könyvét, és egyszerűen imádtam! Szórakoztató, könnyed, mégis elgondolkodtató. (És igen, magyarul olvastam – csak az oldalon jobban mutat angol szöveggel 😄)

Pattern preview

Pattern preview

Pattern – vagyis ismétlődő minta. Olyan motívum, ami egységként újra és újra megjelenik egy felületen. Lehet szabályos, rendezetlen, apró vagy harsány – egy biztos: az egész dizájn hangulatát meghatározza. Fotókönyv készítésnél is sokszor használunk ilyen mintákat, a megvásárolt vagy letöltött hátterek sokszor patternre épülnek, amit aztán a tervezők még koptatnak, maszkolnak, alakítanak, stb.

Aki kedvet érez rá, készíthet magának. A lehetőség régen is megvolt, azóta egyszerűbb a megvalósítás, mióta (Photoshop 2021) megjelent a Pattern Preview. Ez a funkció végre valós időben mutatja meg, hogyan ismétlődik a mintánk, miközben szerkesztjük.

Nyiss egy új dokumentumot – a scrapbook oldalak mérete általában 3600 × 3600 px, de mivel most mintát szeretnénk készíteni, bőven elég egy kisebb vászon. Legyen mondjuk 1000 x 1000 px.

Kezdjük valami nagyon egyszerűvel – készítsünk egy klasszikus pöttyös mintát.

A segítséghez jól jön egy elosztás: menj a View > Guides > New Guide Layout menüpontra, és állíts be 2 sor, 2 oszlopot. Ezzel négy egyforma mezőre osztjuk a vásznat, és könnyebben eltaláljuk a pontos középpontot.

Fogj egy kemény szélű ecsetet (Hard Round Brush), és fess egy fekete pöttyöt pont középre.

A menüből válaszd a View > Pattern Preview parancsot. Egy figyelmeztető ablak jelenik meg, hogy a Pattern Preview akkor működik a legmegbízhatóbban, ha a rétegek Smart Objectek, Egy pöttynél ez nem annyira érdekes, de ha később bonyolultabb mintát készítesz, érdemes majd átalakítani a rétegeket Smart Objectté (jobb klikk a rétegen > Convert to Smart Object).

Katt az OK-ra, és már látjuk is a mintát ismétlődni – teljesen mindegy, mekkora a vászon, a Photoshop automatikusan körberakja vele. A kék keret jelzi, hogy pontosan melyik az a terület, amit valójában szerkesztünk – vagyis a mintánk eredeti példánya. Minden más csak előnézet, ami segít átlátni, hogyan ismétlődik majd az egész minta nagyobb felületen.

A pötty nem marad feltétlenül fekete – ugyanúgy, mint bármely más rétegre, erre is alkalmazhatunk bármilyen Layer Style effektet. Például egy Gradient Overlay-vel színezhetjük, vagy Pattern Overlay-vel adhatunk neki textúrát.

(tovább…)
CEWE-Bingó – 2025. május – fény és árnyék

CEWE-Bingó – 2025. május – fény és árnyék

Ugyanazokat a virágokat kellett csokorba foglalni, és ez senkinek nem okozott nehézséget:) Aki még nyert is:

Erre a hétre Dorina talált ki játékot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

A június a hosszú nappalokról és a napfényről szól, de persze folyamatosan ott van az árnyék jelenléte is. Az életünkben is így van ez: a boldog pillanatok gyakran együtt léteznek a nehezebbekkel. Ez a kettősség, a kontraszt inspirált arra, hogy ezt a témát válasszam. Lehet ez egy vizuális játék napfénnyel és árnyékkal, kontrasztokkal, egy örömteli vagy éppen nehéz emlék, egy belső érzelmi kettősség.

A téma szabadon értelmezhető: lehet személyes, filozofikus, szimbolikus vagy tisztán képi. A lényeg, hogy elmerülj ebben a kettősségben, és megmutasd, hogyan jelenik meg nálad a világosság és a sötétség együtt. Engedd, hogy mindkettő helyet kapjon az oldaladon.

Tükröződés Generative Fillel

Tükröződés Generative Fillel

Van az, amikor az ember azt hiszi, hogy egy egyszerű Photoshop-trükköt simán megold kézzel. Például egy tükröződés igazán nem bonyolult. Fogod a hajóréteget (vagy mást), Ctrl+J-vel lemásolod, aztán Edit > Transform > Flip Vertical (Tükrözés függőlegesen), és lehúzod a víz alá.

A tükrözött réteg ilyenkor általában nincs pontosan egy vonalban az eredetivel. Főleg, ha nem teljesen szemből nézzük a tárgyat – mint például itt a hajót, ahol a hátsó rész messzebb van. Ezért kell Edit > Transform > Warp: hogy a tükrözött képrészlet valóban igazodjon az eredetihez.

Jöhet a Layer Mask (Rétegmaszk) a tükrözött réteghez. Azért kell, mert a tükröződés nem egyforma erősségű – a tárgyhoz közel még élesebben látszik, aztán fokozatosan elhalványul. Itt jön a Gradient Tool (Átmenetes eszköz): a maszkban készítesz egy átmenetet, ami eltünteti az alsó részeket, ahol már nem kéne látszania a tükröződésnek.

(tovább…)