Most, hogy befejeztem az idei nyaralásról szóló fotókönyvet, amihez semmilyen sablont nem használtam, elgondolkodtam azon, hogy vajon miért is nem? Ugyanis imádom például Anna Aspnes, Lynn Grieveson, Tiramisu és még pár alkotó sablonjait. Ráadásul – ha nem is mostanában – de az évek során rengeteget vásároltam tőlük. Kíváncsiságból meg is néztem pár korábbi könyvemet. Ez pl. 2007-ben készült, s bár a psd már nincs meg, láthatólag Anna sablon az alap. Igen, egy jó tervező munkáját azonnal fel lehet ismerni.:)
A blog olvasói között sokan vannak, akikkel már ezer éve ismerjük egymás oldalait, könyveit, de egy kezdőnek biztosan jól jön némi háttérinfó a témáról. A sablonok egyik legnagyobb vonzereje, hogy leveszik a tervezés terhét a vállunkról. Nem kell hosszasan kitalálni, hova kerüljön a fotó, milyen legyen a szöveg helye, vagy hogyan lehetne harmonikusan elrendezni több képet egy oldalon. Elég csak behúzni a fotókat a kijelölt helyekre, és máris összeáll a kompozíció. Persze ettől még nem lesz unalmas vagy személytelen a végeredmény, hiszen minden fotó, szín, betűtípus és díszítés a saját választásunk. Éppen ezért sokszor inspirációnak is remek: egy kész sablon segít átlendülni a kezdeti bizonytalanságon, és ötletet ad arra, hogyan lehet a fotókból kerek történetet mesélni. Ráadásul ha egy egész könyvet szeretnénk, óriási előny, hogy az oldalak stílusa egységes marad, ami különben rengeteg plusz munkát jelentene.
De nézzük is meg, hogy néz ki egy sablon.
A képernyőfotón jól látszik, milyen rétegből épül fel: külön van minden egyes fotókeret, árnyék, clipping mask és dekor elem. Első ránézésre kicsit bonyolultnak tűnhet, de valójában éppen ez adja a szabadságot. A nagy, domináns fotó mellé több kisebb kép kerülhet, így nem csak egy pillanatot mesél el az oldal, hanem rögtön egy egész történetet. Ráadásul például Annánál szinte mindig találni párban érkező sablonokat is, amikből tökéletesen összehangolt dupla oldalt lehet készíteni. Ez óriási előny, ha valaki fotókönyvben gondolkodik, hiszen így az egész album sokkal egységesebb és harmonikusabb lesz.
Persze ennek az értelmezéséhez azért kell némi Photoshop-ismeret is: tudni kell bánni a rétegekkel, áthelyezni, átméretezni, vágómaszkot használni vagy stílusokat módosítani. Aki ezt az utat választja, nyilván tudja is használni, és valójában ez egy logikusan felépített és könnyen kiismerhető sablon. Viszont nagyon könnyen lehet alakítani is. Egy-egy keret áthelyezhető, a fotók mérete változtatható, a háttér lecserélhető, és ha valaki szeretne, plusz díszítőelemeket is hozzátehet. Így ugyanaz a sablon két különböző ember kezében teljesen másképp néz ki, és ettől válik igazán személyessé.
A következő példán már egy másik stílust látunk: Katie Pertiet sablonja sokkal inkább előkészített, szinte komplett oldalt kapunk a kezünkbe.
Sötét háttérrel kellett alkotni a múlt héten. és úgy látom, sokan szeretik ezzel a megoldással kiemelni a fotókat. Aki nyert a játékban:
Erre a hétre Gólya talált ki játékot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.
Az eheti feladat egy jó fogás oldalba foglalása lesz. Természetesen nem szükséges a pecázáshoz kötődnie, lehet az bármi, ami számodra jó fogásnak bizonyult. Egy férj ;), egy leárazáson vásárolt ruha, vagy tényleg bármi.
Plusz egy kikötés: legyen az oldaladon néhány szócímke!
Szeptember a változás hónapja – véget ér a nyár, elkezdődik az iskola, újraindul a munka, a természet pedig lassan őszi színekbe öltözik. Ilyenkor különösen jólesik visszatekinteni a nyári emlékekre, vagy épp megörökíteni az új szezon apró örömeit. A Bingó szeptemberi kihívásai ehhez nyújtanak inspirációt, hogy az átmeneti időszak is tele legyen kreatív ötletekkel!
Nyeremények: A heti feladatokért egy-egy 5 $ értékű kupont sorsolunk az Oscrapsboltjába. Ezzel szeretnénk ösztönözni, hogy ne várd meg a hónap végét:) A hó végi sorsolás független a hetitől, vagyis az is nyerhet hónap végén, aki a hetiben szerencsés volt. A havi nyeremény: mind a három kategóriában a résztvevők kedvezménykupont kapnak, illetve kategóriánként egy-egy scrap utalványt is kisorsolunk az alábbiak szerint.
5-ös Bingó: minden résztvevő részére egy 20%-os kedvezménykupon bármilyen CEWE termékre, és kisorsolunk egy 10 $-os scraputalványt.
9-es Bingó: minden résztvevő részére egy 25%-os kedvezménykupon bármilyen CEWE termékre, és kisorsolunk egy 15 $-os scraputalványt.
24-es Bingó: minden résztvevő részére egy 50%-os kedvezménykupon bármilyen CEWE termékre, és kisorsolunk egy 20 $-os scraputalványt.
Ha bármilyen kérdésed van, tedd fel bátran. Csatlakozz hozzánk zárt csoportunkba, ott is választ kaphatsz.
Amikor fotókönyv-oldalakat készítünk, állandóan váltogatnunk kell a nézeteket. Egyik pillanatban az egész elrendezést szeretnénk látni, hogy harmonikus legyen az oldal, a következőben pedig belenagyítunk egy apró részletbe, hogy tökéletesen illeszkedjen egy fotó vagy díszítőelem. A Photoshop ehhez rengeteg hasznos eszközt ad a kezünkbe – csak tudni kell, melyiket mikor érdemes használni.
Zoom Tool
A Zoom Tool (billentyű: Z) a Photoshop egyik legegyszerűbb eszköze, mégis rengeteg időt spórolhatsz vele, ha jól használod.
Ha épp más eszköz van kiválasztva, de csak gyorsan belenagyítanál a képbe, elég nyomva tartani a Z billentyűt. Amíg lenyomva tartod, ideiglenesen a Zoom Tool aktív, és amint elengeded, visszaugrik az eredeti eszközre. Ez sokkal kényelmesebb, mint állandóan váltogatni.
Ha a Zoom Tool ténylegesen ki van választva, a felső opciós sávban több beállítást is találsz:
Zoom In / Zoom Out ikon – kattintással nagyíthatsz vagy kicsinyíthetsz. (Ugyanez gyorsabban: Alt lenyomásával vált a két funkció között.)
Zoom All Windows – több megnyitott dokumentum esetén egyszerre zoomol mindegyiken.
Fill Screen – nem arra figyel, hogy az egész képed beleférjen a képernyőbe (mint a Fit Screen), hanem arra, hogy a kép legnagyobb oldalát (szélesség vagy magasság) húzza ki a teljes munkaterület méretére, így a másik irányban akár le is lóghat.
Tippek a gyors zoomoláshoz
Dupla katt a Zoom Tool ikonján → a nézet azonnal 100%-ra vált.
Dupla katt a Hand Tool ikonján → „Fit Screen”, vagyis a teljes kép pont belefér a képernyőbe.
Státuszsor (bal lent) – Zoom százalék: kattints rá, írd át a számot (pl. 50 vagy 200), Enter → pontosan annyira nagyít.
Görgő: ha be van kapcsolva a Zoom with Scroll Wheel (Preferences → Tools), akkor az egér középső kerekével is zoomolhatsz. Alt nyomva tartásával az irány is megfordítható.
Amikor egy fotókönyvoldalon dolgozol, sokszor jól jön, ha egyszerre látod az egész oldalt, de közben pontosan tudod, hol jársz egy részletnél. Ebben segít a Navigator panel (Window → Navigator).
A panelen a teljes dokumentum kicsinyített nézete látszik, rajta egy piros kerettel. Ez a keret mutatja azt a területet, amit éppen nagyítva nézel. Ha a keretet odébb húzod, azonnal átugrasz a kép másik részére – nem kell scrollozni vagy a Hand Tool-lal szórakozni.
Alul egy csúszka van, amivel gyorsan állíthatod a nagyítást. Ez főleg akkor hasznos, ha folyamatosan váltogatod a részletek és az egész oldal nézete között.
A legnagyobb előnye mégis az, hogy a Navigator mindig megmutatja az egész dokumentumot, még akkor is, ha te közben nagyon belenagyítasz egy apró részletbe. Így sosem veszíted el a tájékozódást: pontosan tudod, hol jársz az oldalon.
Nagyon örülök, hogy csodás oldalakon kaptam helyet a pillangóim:) És, aki még nyert is:
Erre a hétre Gólya talált ki játékot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.
Nagyon szeretek sötét hátteret használni, élénk színű díszítőelemekkel, mert azok a nagy kontraszt okán szinte „kiugranak” az oldalból. Ez lesz a heti feladat: használj nagyon sötét színű hátteret, és rajta nagyon élénk színű díszítéseket.
Aki fotózik, előbb-utóbb találkozik vele: ott egy kis szürke pötty az égbolt közepén, vagy egy fura folt a világos háttérben, ami sehogy sem akar eltűnni. Ez az úgynevezett „dust”, vagyis por vagy apró szennyeződés, ami nem a képen van, hanem valahol az optikai úton – leggyakrabban a szenzoron vagy az objektív üvegén.
A dolog akkor válik igazán feltűnővé, amikor világos, homogén felületet fotózunk – például egy felhőtlen eget. A pötty pedig ott virít minden képen, ugyanott, és egyre idegesítőbbé válik. A legtöbb esetben ez a por a szenzorra kerül, főleg cserélhető objektíves gépeknél, ahol objektívcsere közben szabad útja van a levegőben szálló szöszöknek.
A szenzortisztítás nem egyszerű művelet, és ha nem vagy benne gyakorlott, inkább bízd szakemberre. Viszont néhány apróságra érdemes figyelni: például hogy ne cserélj objektívet poros, szeles helyen, ne hagyd sokáig nyitva a bajonettet, és ha lehet, lefelé fordított vázzal dolgozz. Az objektív üvegét viszont érdemes rendszeresen tisztítani – egy mikroszálas kendő és egy kis odafigyelés sokat számít.
És ha mégis felkerül az a fránya por a képre? Akkor jön jól a Camera Raw új funkciója, a Dust Removal.
Oké, csaltam egy kicsit. 🙂 Mivel tényleg odafigyelek a gépemre – ahogy azt fentebb is írtam –, hosszas keresgélés után sem találtam olyan fotót, amin látványos koszfoltok lennének. Ezért tettem rá párat, hogy csak azért, hogy a monitorfotókon látszódjon. A Photoshop-ot persze nem lehet átverni, mert a műfoltokra nem reagált, de a magyarázathoz megteszi:) Ha raw fotód van, eleve a Camera Raw-ban nyitja meg a Photoshop, ha jpg, akkor a Filter > Camera Raw-val tudsz dolgozni.
Néha nem is látod ezeket a pici porfoltokat a képen – főleg ha monitoron nézed kisebb méretben. Aztán nyomtatásban, a fotókönyvben az lesz az első, amit észreveszel:). Ezen segít a Visualize Spots kapcsoló. Ha ezt bepipálod, a kép inverzes, kontrasztos nézetre vált, amiben a por és egyéb apró hibák sokkal látványosabbak. A csúszkával szabályozhatod, mennyire durván emelje ki ezeket, és mikor látszódik legjobban a piszok. Ezt a funkciót akkor is használhatod, ha nem aktiválod a Dust automatikus felismerését, és kézzel javítasz.
Weboldalunk működtetéséhez cookie-kat használunk, amelyek hozzájárulnak az oldal Önre történő optimalizálásához és folyamatos fejlesztéséhez, valamint az Önt érdeklődésének megfelelő hirdetések megjelenítéséhez. Az "Összes elfogadása" gombra kattintva elfogadja ezek alkalmazását. A "További lehetőségek" gomb segítségével kiválaszthatja, melyeket kívánja engedélyezni. További információ az Adatkezelési tájékoztatóban található.
Alapvető
Always active
Az oldal működéséhez feltétlenül szükséges elemek.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statisztikai
Az oldal látogatottságának mérésére szolgáló statisztikai célú adatok.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.