Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak Lightroom oktatás Affinity photo oktatás Fotósuli Mobilfotózás inDesign

Photoshop kezdőknek – transzformációs eszközök és a Move Tool használata

Amikor először megismerkedünk a Photoshop képszerkesztő szoftverrel, az eszköztár és a menük széles választéka elsőre bonyolultnak tűnhet. Azonban nincs szükség arra, hogy az összes eszközt és...

Scan Lines

A digitális fotózás és képszerkesztés világában számos technika létezik, amelyekkel különleges és egyedi hatásokat érhetünk el képeinken. Az egyik ilyen technika a Scan Lines effektus, ami egyfajta...

Photoshop kezdőknek – rétegek

A Photoshop rétegpanelje a képszerkesztés alapvető eleme, amely nélkülözhetetlen a projektek rétegenkénti kezeléséhez. Ha nem látható, a Window > Layers (Ablak > Rétegek) menüponttal hívható elő. A...

Öregített szöveg

Amikor egyedi hangulatú fotókönyvet vagy scrapbook oldalt készítesz, a dizájn minden elemének összhangban kell lennie a választott téma és stílus irányával. A vintage hátterű oldalakon a betűtípus...

Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak
Lightroom oktatás Affinity photo oktatás
Fotósuli Mobilfotózás
inDesign

Adobe Camera Raw 16.0

Az Adobe Camera Raw (ACR) az évek során sok fejlesztésen ment keresztül, hogy a felhasználók a lehető legpontosabban és leggyorsabban reagáló eszközökkel módosíthassák a képeiket. A legújabb, 16.0 frissítés néhány érdekes újdonságot hozott, ezekről lesz szó most. Ezek a változások és fejlesztések a szokásos módon az Adobe Lightroom programban is elérhetővé váltak.

Újrarendezett Eszközök

Az eszközök újrarendezése révén az Adobe Camera Raw most sokkal átláthatóbb és felhasználóbarátabb. Az új csoportosításnak köszönhetően a hasonló funkciók egymás mellé kerültek, így gyorsabban és hatékonyabban végezheted el a képszerkesztési műveleteket.

A Color panel frissülése révén bemutatkozott a Point Color eszköz, amelynek segítségével pontosabban szabályozhatók az egyes színek a Hue, Saturation és Luminance beállítások mentén.

A Lens Blur a mélységélesség módosítását célozza meg.

HDR módosítások: Ezzel kezdem, bár ez az, ami legkevésbé érint minket, de a jövő erre visz, így érdemes tudni róla. A HDR (High Dynamic Range – Magas Dinamikatartomány) kijelzők technológiája az utóbbi években jelent meg, és egyre inkább teret hódít a képernyők piacán, bár még mindig nem számítanak széles körben elterjedtnek. Ezek a kijelzők képesek nagyobb fényerősség-tartományt és kontrasztarányt megjeleníteni, mint a hagyományos (SDR, Standard Dynamic Range) kijelzők. A HDR kijelzők használata lehetővé teszi a fényesebb fehéreket, mélyebb feketéket és gazdagabb színeket, amelyek közelebb állnak ahhoz, amit a valóságban látunk. Az Adobe Camera Raw 16.0 októberi frissítése új lehetőségeket kínál HDR képek szerkesztésére és megjelenítésére, és bár a tömegeket még nem feltétlenül érinti ez a fejlesztés, azok számára, akik komolyan foglalkoznak fotózással és rendelkeznek a szükséges technológiával, ez egy izgalmas újítás lehet.

Mivel nekem sincs HDR kijelzőm, nem is tudja megjeleníteni a beállításokat.:)

Lens Blur

Ez az AI által generált mélységélesség térkép:

olvasd tovább

Photoshop – Neural Filter – JPG Artefacts Removal

A digitális fotózás és a közösségi média elterjedésével egy új kihívással szembesülnek a fotósok: a képek minőségének romlásával. Ezen belül az egyik leggyakoribb probléma a JPEG tömörítés miatt keletkező artifaktok (a képek nem kívánt torzulásai, hibái), melyeket gyakran észlelhetünk olyan képeken, melyeket közösségi platformokra, mint például a Facebook, töltöttek fel. Sajnos, sokszor az eredeti, magasabb minőségű képek elvesznek, így a nagyobb tömörítéssel rendelkező verziók maradnak meg.

A JPEG egy veszteséges tömörítési algoritmus, amely azt jelenti, hogy amikor egy képet JPEG formátumban mentünk el, a kép minősége csökken, mivel az algoritmus elhagyja a kép bizonyos részleteit a fájlméret csökkentése érdekében. Amikor egy JPEG képfájlt megnyitunk, módosítunk, majd újra elmentünk JPEG formátumban, a kép újra tömörítésre kerül, és további részletek vesznek el. Ez a folyamat ismétlődik minden egyes szerkesztés és mentés alkalmával, ami hozzájárul a kép fokozatos minőségromlásához.

Egy erősen tömörített fotó vizuális elemei szemmel láthatóan romlanak. A képen könnyen észrevehető a pixeláció, ahol a különböző színes pixelek már nem folynak egymásba, hanem éles és szögletes határvonalakat képeznek. Ez a fajta tömörítés gyakran elveszi a fotó élességét és részletgazdagságát, a színek elmosódhatnak vagy torzulhatnak, és az árnyékok és fények már nem tűnnek természetesnek.

De mi a megoldás, ha alacsony felbontású képekből szeretnénk minőségi fotókönyvet készíteni? A Photoshop egyik eszközével, a Neural Filter JPG Artificial Removal szűrőjével sokat javíthatunk a helyzeten. Ezt az eszközt kifejezetten a JPEG-tömörítés okozta hibák, vagy más néven „artifaktumok” eltávolítására tervezték.

Hogyan működik?

olvasd tovább

Photoshop – rétegek kezelése

Ha Photoshop-ot használsz, nyilván találkoztál már a Layers (Rétegek) panellel. Talán neked is feltűnt, hogy rengeteg réteg esetén elég nehéz navigálni köztük. Előfordult már, hogy elvesztetted a fonalat a sok-sok réteg között, és kénytelen voltál egyesével végigkattintani őket, hogy megtaláld azt, amit kerestél? Érdemes megismerkedni azokkal az eszközökkel, melyek lehetővé teszik, hogy a rétegeid között gyorsabban és hatékonyabban tudjál navigálni. Ez nálam nagyon gyakori rétegszám (és nem látszódik mind).

A legáltalánosabb, amit a legtöbben használnak, a jobb klikk az adott rétegen. A Move Tool legyen aktív, majd kattints jobb gombbal egy elemre. Egy legördülő ablak jelenik meg, amelyben láthatod az adott területen elhelyezkedő összes elemet listába szedve, a rétegpanelnek megfelelő sorrendben.

Az ablak alján láthatod az „Isolate Layers” módot. Ehhez többféle módon is eljuthatsz.

  1. Válaszd ki a rétege(ke)t, majd jobb kattintással az „Isolate Layers” opciót.
  2. Jobb klikk a rétegen, és a legördülő ablakban válaszd az „Isolate Layers”-t.
  3. Válaszd ki a rétege(ke)t, majd kattintson a Rétegek panel tetején található szőrés funkciót bekapcsolva, jelöld meg a „Selected” lehetőséget.

Így csak a kiválasztott rétege(ke)t fogod látni a rétegpalettán, minden mást ideiglenesen elrejtve. Az izolálási mód elhagyásához kapcsold ki a szűrési gombot (piros színű, amikor a szűrés be van kapcsolva).

olvasd tovább

Camera Raw maszkok

Bár elsősorban az Adobe Photoshop alkalmas a modellfotók retusálására, a Camera Raw-nak is van olyan funkciója, ami nagyban segíti a hatékony és gyors munkát.

A Camera Raw képes arra, hogy egy képen belül azonosítsa és elkülönítse az embereket.

Ha megnyitsz egy fotót Camera Raw-ban, a Masking eszközt kell választani.

Itt megtalálod azokat a maszkokat is, amik már korábban kerültek be a CR-be.

  • Subject: Automatikusan azonosítja és kijelöli a fotó fő tárgyát vagy személyét.
  • Sky: Az égbolt területének gyors kijelölésére szolgál.
  • Background: Segítségével a háttérterületet lehet elkülöníteni és módosítani.

Az Object kategóriában pedig további finomító eszközök találhatók:

  • Brush: Manuális maszkoláshoz, amellyel a felhasználó kézi ecsetvonásokkal adhat hozzá vagy vehet el területeket a maszkból.
  • Linear Gradient: Egy fokozatos átmenettel rendelkező maszk létrehozására szolgál, ami tökéletes például horizontokhoz vagy más lineáris területekhez.
  • Radial Gradient: Kör alakú, fokozatos maszkot hoz létre, amelyet portrékhoz vagy kiemelni kívánt tárgyakhoz lehet alkalmazni.
  • Range: Egy specifikus tartomány (például szín vagy fényerő) kijelölésére szolgál a képen.

Ezen eszközök kombinálásával célzott változtatásokat végezhetünk képeinken.

Az újdonság, hogy felismeri a képen lévő személyt/személyeket.

olvasd tovább

CEWE-Bingó

5 PHOTOSHOP TIPP

CEWE-Bingó – 2024. február – hármat válassz!

Sorsolás ma nincs, mert Jolly Joker volt, és akkor mindenki azt csinál, amit akar:)

A heti játékot Gólya találta ki. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

E heti játékunkhoz hoztam egy táblázatot. A feladat annyi lesz, hogy a táblázatban szereplő feltételek közül hármat válassz! Igen ám, de nem lehet akárhogyan! Bármely mezőből elindulhatsz, amelyikből képes vagy két nyíl segítségével továbbhaladni. Csak a nyilak által mutatott irányban haladhatsz, hogy felcsipegesd a feladataidat.

Remélem érthető, ahogy leírtam.

Itt az én példám: a maszk mezőből indultam és nem túl furfangosan teljes vízszintben haladtam tovább két lépést (kör, doodle). De választhattam volna akár ezt az utat is: maszk ->, élénk háttér -> ff fotó. Vagy maszk -> kör -> három keret.

Jó szórakozást kívánok!

  • Sablon – kicsit másképp
    Amikor sablont használunk a fotók elhelyezéséhez, általában ez a sorrend: Alul a háttér, felette a sablonok. Ezekre kerülnek rá vágómaszkkal a képek, majd a Layer Style ablakban adhatunk hozzá árnyékot. Ezzel térhatást érünk el. Valamilyen felületen vannak a fotók, így van egy kis árnyékuk. (ez egy kicsit sok is lett, a valóságban nem lenne ekkora árnyéka ...
  • Color Halftone
    Már korábban is erről akartam írni, de a nagy utánanézésnek a Képregény-es cikk lett a vége. Most akkor jöjjön a Color Halftone-nal készített maszk. Ezt a képet választottam, a hétvégén  fotóztam a Váci Arborétumban. Lehetne simán egy szabályos szögletes keretet adni, de sokkal izgalmasabb, ha mindenféle ecsettel pacsmagolunk. Nyissunk egy új réteget, és kezdjünk el festegetni. ...
  • Cewe heti kihívás 5.
    Ha még nem ismernéd a minden hétfőn induló kihívás fontosabb tudnivalóit, itt olvashatod el. Technikai feladat még nem volt, így épp ideje, hogy ez következzék. Készül a Barcelona fotókönyvem, és a Güell parki mozaikokon kívül is remélem, tudok más hasznos dolgot is megmutatni, illetve letölthetővé tenni számotokra.  Duplaoldalra szerkesztem mind, és az egyiknél egy díszített hullámos ...
  • Parallax effekt Photoshop-ban
    Volt valamikor egy cikk a cinemagraph-ról, ami egy olyan „fotó”, ahol valami azért mozog. Ha mozog, akkor persze már nem igazán fotó, és a kiindulás is egy rövid videó. Látványos, jópofa, és most nagyon felkapott is, használják főleg reklámokhoz, de akár esküvői fotóknál is. A parallax effekt egyetlen fotóból indul ki, így persze a lehetőségek is ...
  • Ecsetek haladó felhasználása
    Az ecseteket nagyon kreatívan lehet felhasználni. Aki scrapbookozik, biztos ismeri Anna Aspnest, neki minden készletében vannak különleges ecsetek. Ezeket png és abr formátumban is fel lehet használni. Az abr a Photoshop ecset formátuma, de az Affinity Photo-ban ugyanúgy működik. A png verzió meg semmi más, mint egy-egy ecsetnyom, csak png fájlként mentve. A png-nek az ...