Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak Lightroom oktatás Affinity photo oktatás Fotósuli Mobilfotózás inDesign

Árnyékolás Photoshopban: egyszerűtől a látványosig

Amikor fotókönyvet készítünk, gyakran az apró részletek teszik igazán különlegessé az oldalt. Az árnyékolás az egyik ilyen részlet, amely nagy hatással lehet a kompozícióra. Legyen szó szövegről, fotókról vagy...

Ambrotípia

Talán mondhatom, hogy történeti fotóeljárásokból egy sorozatnyi van már a blogon, most újabb rész következik, ezúttal az ambrotípiáról lesz szó. Ha érdekelnek a régi fényképezési technikák, mindenképp nézd meg a...

Fotó és szöveg kombinálása – Photoshop-ban

A fotókönyvek készítésénél mindig izgalmas új technikákat felfedezni, amelyekkel egyedivé teheted alkotásaidat. Korábban már mutattam egy szövegeffektet, most pedig egy hasonló, mégis más megoldás lesz a cikk témája,...

Photoshop kezdőknek – Blend If

Legutóbb a blendingekről volt szó. https://halado.fotokonyv.hu/photoshop-kezdoknek-blending/ A Blending módok (vagy keverési módok) meghatározzák, hogyan keveredik egy réteg az alatta lévő rétegekkel. A Blend If...

Keretezési technikák Photoshopban

A fotókönyvszerkesztés során a képek keretezése nemcsak esztétikai értéket ad a fotóknak, hanem segít kiemelni a kép legfontosabb elemeit és összpontosítja a néző figyelmét. Egy jól megválasztott keret struktúrát és rendet visz a kompozícióba, ami különösen fontos lehet egy fotókönyv esetében, ahol több kép is szerepel egy oldalon. Gyakran használunk kész sablonokat, amelyekben már előre megtervezett keretezett fotósablonok találhatók, de saját magunk is könnyedén kialakíthatjuk ezeket. A keretek egységet és harmóniát teremtenek, különösen akkor, ha különböző stílusú és színű fotókat kombinálunk.

Hogyan emeli ki a keret a kép egyes elemeit?

  1. Kontraszt létrehozása: Egy színes keret kontrasztot alkothat a kép bizonyos elemeivel. Például, ha a keret sötétebb, míg a kép világosabb részei középen vannak, ezek a világos elemek jobban kiemelkednek.
  2. Figyelem irányítása: A keret vizuálisan lezárja a képet, így a néző figyelme automatikusan a kép középpontjára vagy egyéb fontos részekre összpontosul. Ez akkor hatékony, ha a kép közepén van a legfontosabb elem.
  3. Szegélystílusok használata: Egyedi keretek, mint például díszes vagy vastag szegélyek, olyan hatást kelthetnek, amely a kép bizonyos részére vonzza a figyelmet. Például egy belső, finom vonalú szegély a kép belseje felé irányíthatja a tekintetet.
  4. Térhatás növelése: A keret segít elválasztani a képet a háttértől, ami mélységérzetet ad a fotónak. Ez a mélységérzet segít kiemelni a kép előtérben lévő elemeit.
  5. Kompozíciós egyensúly javítása: A keret segíthet kiegyensúlyozni a kép kompozícióját, ami a néző figyelmét a legfontosabb elemekre irányíthatja. Például egy aszimmetrikus keret vagy különleges forma jobban kiemelheti a kép központi elemeit.

Nézzünk pár egyszerű technikát, amivel gyorsan és egyszerűen tudsz kialakítani keretet.

Vászon méretének növelése

A fotó keretezéséhez az egyik legegyszerűbb módszer a vászon (canvas) méretének növelése. Ehhez nyisd meg a képet Photoshopban, majd válaszd az Image menüt és kattints a Canvas Size opcióra. A megjelenő ablakban jelöld be a Relative opciót, hogy a vászon mérete relatív legyen a képhez képest. Add meg a kívánt méreteket, és válassz egy színt a Canvas extension color opció alatt.

bővebben…

Mélység és térérzet

Tudom, hogy nem mindenki szerkeszti órákig az összes fotóját, amely fotókönyvbe kerül. Ez a technika leginkább azoknak szól, akik a legtöbbet szeretnék kihozni a képeikből. Ennek ellenére mindenkinek érdemes megismerni, mert ha szükség lesz rá, tudni fogod, milyen eszközzel érheted el a kívánt hatást.

A fotók készítésekor gyakran találkozunk azzal a problémával, hogy a képeink laposnak tűnnek, hiányzik belőlük a mélység és a térérzet.

A távolsággal kapcsolatos fény-, szín- és kontrasztváltozásokat az okozza, a távolabbi objektum, illetve a rajta visszaverődő fény több levegőn halad át. A levegőben lévő részecskék és szennyeződések elnyelik és szórják a fényt, ami miatt a távoli tárgyak színei kevésbé telítettek, világosabbak és kevésbé kontrasztosak lesznek. Ez a természetes jelenség segít a szemünknek érzékelni a mélységet és a távolságot a valóságban.

Bár a való világban ez a jelenség mindig jelen van, a kamerák gyakran nem tudják megfelelően visszaadni ezt a hatást. A digitális képek gyakran kiegyenlítik a kontrasztot és a színtelítettséget, hogy egységesebb képet adjanak, de ez laposabbá teszi a fotókat. Ezért van szükség arra, hogy utólagosan, szoftveresen hangsúlyozzuk ki ezeket a különbségeket, hogy visszaadjuk a természetes mélységet. Ehhez mi most a Neural Filter Depth Blur szűrőjét fogjuk használni.

A Photoshop Neural Filter Depth Blur szűrője egy olyan eszköz, amelyet eredetileg a mélységélesség (depth of field) szimulálására fejlesztettek ki. Ezzel a szűrővel könnyedén elérhetjük azt a hatást, hogy a kép egyes részei élesek maradnak, míg más részei elmosódnak, mintha különböző távolságokra lennének fókuszálva.

Azonban ennél a szűrőnél van egy másik, kevésbé ismert felhasználási mód is: a mélységtérkép készítése. A mélységtérkép egy fekete-fehér kép, ahol a szürke árnyalatai azt mutatják, hogy az adott pixelek milyen távol vannak a nézőtől. Ezt a térképet felhasználhatjuk arra, hogy különböző szerkesztési műveleteket végezzünk a kép közeli és távoli részein.

Nyisd meg a fotót PS-ben, majd Filter → Neural Filters. A jobb oldali kis képen megjelölheted egérkattintással, hogy hol legyen éles a kép, illetve választhatod a Focus subject opciót is.

A mesterséges intelligencia (MI) által vezérelt szűrő elemzi a képet, és meghatározza az egyes pixelek távolságát a nézőhöz képest. Nem mindig jól, de hát ez még csak egy béta filter, vagyis még van mit fejleszteni rajta. Nekünk eleve nem életlenítéshez kell, így például az előtérnél is korrekcióra lesz szükség.

A beállításoknál pipáld be az „Output Depth Map Only” lehetőséget, és válaszd ki a „New Layer” opciót. Ez létrehoz egy fekete-fehér réteget a háttérképed fölött. Sajnos itt nem tudsz rajta korrigálni, de van rá megoldás.

bővebben…

Camera Raw 16.3 – Generative Remove

Nemrég volt egy cikk A fotó a középpontban, amiben arról volt szó, hogy mennyire fontos a fotók kidolgozása. Az egyik legjobb módszer a Camera Raw, mert abban egy helyen szinte minden korrekciót el tudunk végezni. Mostanában jött ki a 16.3-as verzió, annak egyik újdonságát mutatom be ebben a cikkben.

De nézzük kicsit az alapokat. Van maga a Camera Raw és a Camera Raw Filter. Miben különböznek?

Az Adobe Camera Raw (ACR) és a Camera Raw Filter két különböző, de összefüggő eszköz, amelyek különböző célokra használhatók a Photoshop-ban. Mindkettő a képfeldolgozásra szolgál, de eltérő módon és lehetőségekkel rendelkeznek.

Az Adobe Camera Raw (ACR) egy beépített modul, amely a nyers képfájlok (RAW formátumú fotók) megnyitására és szerkesztésére szolgál. Az ACR automatikusan megnyílik, amikor egy RAW képfájlt nyitsz meg Photoshopban vagy Adobe Bridge-ben.

  • Formátumtámogatás: Az ACR alapértelmezés szerint a RAW fájlokat nyitja meg, de az Adobe Bridge-ből más formátumú képeket is megnyithatsz vele, például JPEG-et is. Ehhez az Adobe Bridge-ben jobb gombbal kell kattintani a képre, és kiválasztani az „Open in Camera Raw” (Megnyitás Camera Raw-ban) opciót.
  • Több fájl egyszerre: Az ACR lehetőséget nyújt több fájl egyidejű megnyitására és szerkesztésére is. Ha több képet választasz ki az Adobe Bridge-ben, majd megnyitod őket az ACR-ben, a bal oldali panelen megjelennek a kiválasztott képek miniatűrjei, így egyszerre szerkesztheted őket.
  • Funkciók: Az ACR számos szerkesztési lehetőséget kínál, beleértve a vágást (Crop), expozíció korrekciót, színkorrekciót, élesítést, zajcsökkentést és még sok mást. Az ACR nem destruktív szerkesztést kínál, ami azt jelenti, hogy az eredeti fájl érintetlen marad, és bármikor visszaállítható az eredeti állapotába. Az „eredeti” is érdekes kérdés, mert a RAW csak egy adathalmaz, ami látsz, az egy előnézeti kép, amit a fényképezőgéped generál. A szerkesztések mindig a nyers adatokon alapulnak, és azok megőrzik az eredeti információkat.
bővebben…

Photoshop kezdőknek – blending

Erről egy régi cikk 2008–ban készült, épp ideje volt egy újabb összefoglalónak. Az alapok nem változtak, csak most már 27 blendingmód közül választhatsz, amelyekkel lenyűgöző hatásokat érhetsz el képeiden. Nézzük meg részletesen hogyan használhatod ezeket kreatív projektjeidben!

Mi az a blendingmód (összhatásmód)?

A blendingmódok a Photoshop egyik legerősebb és legkreatívabb eszközei. De mi is pontosan a blendingmód és hogyan működik?

A blendingmódok lényege

A blendingmódok meghatározzák, hogyan keveredik egy réteg a másik réteggel. Minden blendingmód másképp keveri össze a rétegeket, különféle hatásokat és vizuális eredményeket létrehozva.

Hogy működik?

Amikor egy blendingmódot alkalmazol, a Photoshop minden egyes pixelét kiszámítja a felső és az alsó réteg között, a választott blendingmód képletének megfelelően. Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy egy réteg hatása befolyásolja az alatta lévő réteg megjelenését.

Például a Multiply blendingmód (Szendvicspozitív) egy sötétítő hatású mód, amely a rétegek közötti interakció során minden egyes pixel színértékét megszorozza. Ennek eredményeképpen a végső kép mindig sötétebb lesz, mint az eredeti.

  • Sötét részek: A felső réteg sötét részei kiemelik és megsokszorozzák az alsó réteg sötét részeit, ezáltal sötétebbé téve azokat.
  • Világos részek: A felső réteg világos részei átlátszóbbak lesznek, mivel a világos színek szorzása az alsó réteg színeivel kevésbé változtatja meg az alsó réteg eredeti színeit.

A blendingmódok története

bővebben…

CEWE-Bingó

5 PHOTOSHOP TIPP

CEWE-Bingó – 2024. október – körbe-karikába

Mindenki azt csinált, amit akart, és a Jolly Jokernél Mr. Random-nak nincs dolga:) Nézzük a heti játékot.

Erre a hétre Ilonaeva talált ki játékot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

A heti feladat nagyon egyszerű lesz: minden képőrző az oldalon csak kör alakú template-ben vagy maszkban lehet, és a díszítéshez használj legalább egy kör alakú elemet is.

Jó játékot, hozzatok sok szép oldalt a galériába!

  • GyorsTipp – duplakeret
    Két Sziget közt milyen jó, hogy vannak GyorsTippek:) A Layer Style segítségével többek között keretet is tudonk készíteni. De vajon, hogyan kell rögtön dupla keretet csinálni? Megmutatom a videón.
  • Lightroom és Photoshop Camera Raw profile frissítés
    Kezdjük az alapokkal. Mi is a kamera profil? Kanyarodjunk kicsit vissza a filmes világhoz, amikor még negatívra vagy diára fotóztunk. A megfelelő eredmény elérése már a film kiválasztásával kezdődött.  A negatív esetében még a kidolgozásnál lehetőség volt a nagyítógépen a színekbe belenyúlni, de a diánál még ez sem adatott meg. A fotós ismerve a nyersanyagokat, ...
  • Photoshop 2021. júniusi frissítés
    Fájlok mentése A júniusi frissítést egy májusival kell kezdeni. Akkor jött az, hogy a Save as-szel csak az alábbi formátumokba lehetett menteni, például jpg-be és png-be (és sok másba) nem. A támogatott fájlok olyanok, ahol a munka minden rétege megmarad, így az eredeti fájl biztos nem sérül. Ha nem erre van szükség, akkor a Save a ...
  • Photoshop a legelejétől – Eszközök panel
    Nagyon remélem, hogy senkit nem rémiszt el ez az óriási kép:) Csak szeretnék egy áttekinthető leírást adni az eszközökről. Ezek jó részéről már volt szó, ott linkelem is a cikket, amiről még nem, azt meg majd visszamenőleg is be fogom tenni, hogy egy helyen könnyen megtalálható legyen. Aki annyira elszánt, hogy kinyomtatva a monitor mellé ...
  • Ó, az a szemüveg!
    Veled is előfordult, hogy szemüveges gyereket/felnőttet fotóztál, és a szemüveg becsillant? Nem vagy egyedül ezzel a problémával! Számos fotóssal előfordul, hogy küzd a szemüveg zavaró becsillanásával. Elég nehéz technikai feladat korrigálni, és az eredmény nem mindig tökéletes. De miért is csillan be a szemüveg? A becsillanás legfőbb oka az, hogy a szemüveglencsék fénytörő felületeket képeznek. Amikor a ...