Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak Lightroom oktatás Affinity photo oktatás Fotósuli Mobilfotózás inDesign

Keretezési technikák Photoshopban

A fotókönyvszerkesztés során a képek keretezése nemcsak esztétikai értéket ad a fotóknak, hanem segít kiemelni a kép legfontosabb elemeit és összpontosítja a néző figyelmét. Egy jól megválasztott...

Mélység és térérzet

Tudom, hogy nem mindenki szerkeszti órákig az összes fotóját, amely fotókönyvbe kerül. Ez a technika leginkább azoknak szól, akik a legtöbbet szeretnék kihozni a képeikből. Ennek ellenére...

Camera Raw 16.3 – Generative Remove

Nemrég volt egy cikk A fotó a középpontban, amiben arról volt szó, hogy mennyire fontos a fotók kidolgozása. Az egyik legjobb módszer a Camera Raw, mert abban egy helyen szinte minden korrekciót el...

Photoshop kezdőknek – blending

Erről egy régi cikk 2008--ban készült, épp ideje volt egy újabb összefoglalónak. Az alapok nem változtak, csak most már 27 blendingmód közül választhatsz, amelyekkel lenyűgöző hatásokat érhetsz el...

Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak
Lightroom oktatás Affinity photo oktatás
Fotósuli Mobilfotózás
inDesign

Tippek a szöveg szerkesztéséhez

A heti Bingó feladathoz kapcsolódóan pár tippet osztanék meg veletek. Ebben a cikkben most nem a szövegszerkesztés eszközeire fókuszálok, hiszen erről már rengeteg cikk született, legyen szó akár a Photoshop, az Affinity Photo, vagy az inDesign szövegszerkesztő funkcióiról. Ehelyett most a tervezési tippekről lesz szó, amelyek segítenek abban, hogy a fotókönyved szöveges részei harmonikusan illeszkedjenek a vizuális tartalomhoz.

1. Hányféle betűtípus legyen?

Az általános szabály az, hogy ne használj túl sok különböző betűtípust. Ideális esetben 2-3 betűtípus elegendő: egy a címsorokhoz, egy a törzsszöveghez és esetleg egy harmadik az idézetekhez, képaláírásokhoz vagy kiemelésekhez. Ez segít megőrizni az egységes megjelenést és elkerülni a zsúfoltság érzetét.

2. Na, de hogyan is válasszunk betűtípust?

Hol keressünk betűtípusokat?

  • Ingyenes oldalak: Az ingyenes betűtípusokat számos weboldalon megtalálhatod. Néhány népszerű oldal a Google Fonts, ahol rengeteg jól megtervezett és könnyen használható betűtípust találhatsz. További források pl. a Font Squirrel és a DaFont, amelyek szintén széles választékot kínálnak különböző stílusokban.
  • Fizetős oldalak: Ha professzionálisabb vagy egyedibb betűtípusokra van szükséged, érdemes körülnézni fizetős oldalakon is, mint például a Creative Market vagy a Font Bundles. Ezek az oldalak magas minőségű betűtípusokat kínálnak, gyakran különleges promóciókkal és csomagokkal. A Creative Market-en sokszor letölthető a fizetős betűkészlet ingyenesen is a heti akciók keretében.

A legtöbb oldalon lehetőség van arra, hogy saját szöveget írj be, így rögtön kiderül, ha a készlet nem tartalmazza a magyar ékezetes betűket. Én például nem szeretem ezt a fajta z és r betűt sem, de nem egyszerű minden óhajunknak megfelelőt találni:)

bővebben…

Vésett hatást Photoshop-ban

A heti Bingóban fakeretekkel kell alkotni, így gondoltam, hátha valaki faragna is valamit a fába:)

Először is válassz egy hátteret.

Hozz létre egy új réteget a „Layer” -> „New” -> „Layer” menüpont alatt, vagy nyomd meg a Shift + Ctrl + N billentyűkombinációt. És ha egyik sem tetszik, még a rétegpaletta alján lévő + jelre kattintva is megteheted.

Alakítsd át a réteget Smart Object-té úgy, hogy jobb gombbal kattintasz a rétegre a „Layers” panelen, és kiválasztod a „Convert to Smart Object” opciót.

Nyisd meg a Smart Objectet, ehhez dupla kattintás a réteg ikonra a „Layers” panelen.

Helyezd el a kívánt szöveget és/vagy grafikát a megnyíló dokumentumban.

Ha készen vagy, mentsd el a változtatásokat a „File” -> „Save” menüpont alatt, vagy nyomd meg a Ctrl + S billentyűkombinációt.

bővebben…

A fotó, mint plakát: kreatív ötlet a fotókönyv borítójára

Miért ne lehetne a kedvenc fényképed egy óriásplakát központi eleme? Ez egy igazán jópofa ötlet, amit könnyedén megvalósíthatsz a saját fotóiddal. Szuperül mutathat a fotókönyv borítóján is.

Alapnak legjobb, ha saját fotót használsz, mert így a végeredmény teljesen egyedi lesz, és személyes emlékeket idézhet. Ha nincs megfelelő fotód, az sem probléma! Töltsd le, amit én használtam. Ezt az AI generálta, de tökéletesen megfelel a célnak. Ha van saját fotód, akkor ott először el kell tüntetni az igazi plakátot. Ehhez a kezdő lépések megegyeznek azzal, amit mindjárt leírok, csak ebben az esetben majd fehér színnel kell kitölteni a plakátot lefedő réteget, amire próbálj az eredetire hasonló árnyékolást tenni.

Tulajdonképpen mi most egy mockup-ot szerkesztünk, amit később többször is felhasználhatsz különböző képekkel. A mockup már használatra kész, csak a fotót kell belehelyezni. Ezáltal a folyamat gyorsabb lesz, hiszen nem kell az elejétől kezdve felépíteni a kompozíciót.

Első lépés, hogy le kell mérni a plakátot. Válaszd ki a „Ruler Tool”-t az Eyedropper Tool mögül a bal oldali eszköztárban. Kattints és húzz egy vonalat a plakát két pontja között,
hogy megmérd a távolságot. A pontos méretek érdekében mozgathatod a
vonal végpontjait​. Az infó panelről leolvashatod a W, vagyis szélesség értéket. Ugyanígy mérd meg a H, vagyis magasság értéket is.

Korábban írtam pár szuper Photoshop kiegészítő panelről, ezek között van a Specs is, amivel ilyen látványosan lehet megjeleníteni a méreteket.

Nyiss egy új réteget. Ezt megteheted a „Layer” menüben a „New” > „Layer…” opcióval, vagy használd a Shift + Ctrl + N (Windows) billentyűkombinációt, vagy a rétegpaletta alján a + jelet.

bővebben…

A fotó a középpontban

Amikor fotókönyvet vagy scrapbook oldalt készítesz, hajlamos lehetsz a maszkok, keretek és díszítőelemek használatára fókuszálni. Ezek valóban feldobják az oldalakat, de a legfontosabb mégiscsak maga a fotó. Így érdemes ugyanolyan figyelmet szentelni annak minőségére és feldolgozására is. A legtöbben jpg-ben fotóznak, így annak szerkesztéséről is szó lesz, először nézzük azt, hogy miért is jobb a RAW?

Miért jobb a RAW, mint a JPEG?

Több adat és szélesebb színtartomány: A RAW formátum több adatot és szélesebb színtartományt biztosít, mint a JPEG. Míg egy 12-bites RAW fájl ezer színárnyalatot tartalmaz, egy 14-bites RAW fájl trilliónyi színt képes megjeleníteni. Ezzel szemben a JPEG formátumban a fényképezőgép automatikusan tömöríti a képet, és így az eredeti adat nagy része elveszik. A JPEG képek kevesebb színt és részletet tartalmaznak, mivel a tömörítési folyamat során a fényképezőgép meghatározza az optimális fehéregyensúlyt, kontrasztot és élességet, majd ezekkel a beállításokkal menti el a képet.

Magasabb dinamikatartomány: A RAW fájlok magasabb dinamikatartománnyal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy több részletet rögzítenek az árnyékokban és a csúcsfényekben. Ez különösen fontos, ha a képek túlexponáltak vagy alulexponáltak, mivel a RAW formátumban könnyebb helyreállítani ezeket a részleteket szerkesztéskor. A JPEG formátumban a dinamikatartomány korlátozott, az erősen alul- vagy túlexponált részeket nehezebb vagy lehetetlen helyreállítani, mivel a tömörítési folyamat során ezek az információk elveszhetnek.

Korrigálhatóság és rugalmas szerkesztés: A RAW fájlok lehetővé teszik a könnyebb és rugalmasabb szerkesztést. Az olyan beállítások, mint a fehéregyensúly, expozíció és kontraszt könnyen módosíthatók anélkül, hogy a kép minősége romlana. A JPEG formátumban ezek a beállítások „beleégnek” a képbe, így utólagos módosításuk jelentősen ronthatja a kép minőségét. A RAW formátumban azonban megőrizheted az eredeti kép minden részletét, és szabadon módosíthatod a beállításokat az utómunka során, hogy a legjobb eredményt érd el.

A JPEG képek egyértelmű előnye, hogy már „kész” formában érkeznek a kamerából, vagyis a fényképezőgép már elvégezte a képfeldolgozást. Az eredmény egy tömörített, kisebb méretű fájl, amely azonnal használható. Ezzel szemben a RAW fájl egy hatalmas adathalmaz, amelyet még fel kell dolgozni. Ez azonban lehetőséget ad arra, hogy a lehető legjobbat hozd ki a képből.

A JPG-t is lehet szerkeszteni, még ha korlátozottabbak is a lehetőségek. Pontosabban a lehetőségek itt is adottak, csak az eredmény nem lesz olyan, mint a RAW esetében. Mivel én mindig RAW-ban fotózok, kerestem egy ősrégi (17 éves), és elég rossz minőségű RAW-t, ami talán nem jobb, mint egy mai jpg.

A RAW-t a Camera Raw ablakban nyitja meg a Photoshop, de az Adobe Bridge-ből meg tudod nyitni a jpg-t is itt, vagy a Filtereknél válaszd a Camera Raw filtert. Az első egy Automata korrekció, alapnak már az is valami.

Erre még igazítottam.

A sötét részek további világosítása zajossá teszi a sötét részeket, ezen is mindjárt javítok, de előbb az Optics jön.

Itt az objektív torzítását lehet javítani, látni is a képen, hogy kicsit hordós az egyenes vonal. Az Optics Profile Correction segítségével kijavíthatod az objektíved okozta torzításokat és a vignettálást. A Photoshop az exif adatokból automatikusan felismeri az objektívet, és ennek alapján végzi el a korrekciót.

Ezenkívül itt javítható a kromatikus aberráció, ami az objektív színbontásából adódó hiba. Ez általában a kép szélein jelenik meg színes (például zöld vagy lila) szegélyek formájában, ahol nagy kontraszt van a világos és sötét területek között.

A Chromatic Aberration (Kromatikus aberráció) korrekcióval ezeket a színeltolódásokat kijavíthatod, így a képed tisztább lesz.

Amennyiben a vonalak nem egyenesek, a Geometry segít kiigazítani.

Jöhet a zajszűrés. Erre szintén van egy szuper eszköz a Camera Raw ablakban, viszont jelenleg csak a RAW képekhez érhető el. Ha neked jpg van, akkor a korábbi eszközökkel tudsz dolgozni.

Most már kiléptem a Camera Raw-ból. Ha már adott a mesterséges intelligencia tudása, ki is használtam. Az az autó nem hiányzik oda, jobb eltüntetni, és a behajtani tilos tábla is túl piros, így vonzza a tekintetet, amire semmi szükség.

Pár másodperc alatt meg is lett. Nem tökéletes, még generálhattam volna többször is, de a hibái csak akkor látszódnak, ha ránagyítunk a képre, azt meg nyomtatásban nem lehet:) Még egy kis korrekció:

Ez a sötét részeknek nem tett jót, így maszkoltam.

Ha összehasonlítod a kiindulási képet a végeredménnyel, belátható, hogy érdemes időt szánni a szerkesztésre. Némi gyakorlattal ez csak pár percet vesz igénybe.

CEWE-Bingó

5 PHOTOSHOP TIPP

CEWE-Bingó – 2024. július – ugyanaz

Csuda klassz oldalakat készítettetek a könyvekből, ráadásul a – szerintem – legnehezebből is! Nagyon örülök, hogy tetszettek nektek ezek az elemek:) Aki még nyert is:

Ezen a héten is az én feladatom lesz. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

A feladatod az, hogy használd a letölthető mintázatokat, és alkoss velük. Nem szükséges mindegyiket felhasználnod – válassz ki egyet vagy többet, és hozz létre vele valami klasszat! A mintázatokról itt találsz egy részletes leírást.

A letöltött fájlból Photoshop-ban könnyedén készíthetsz mintázatot, vagyis pattern-t. Íme a lépések:

  1. Először is nyisd meg a jpg fájlt a Photoshopban (File > Open, vagy csak húzd be a fájlt az ablakba).
  2. Miután megnyitottad a képet, menj az „Edit” menübe, majd válaszd az „Define Pattern” opciót.
  3. Adj nevet a mintázatodnak a megjelenő párbeszédablakban, majd kattints az „OK” gombra. Ezzel a mintázatod elmentődött a Photoshop mintázatai közé.

Ha nem dolgoztál még ilyennel, mindenképp olvasd el a cikket.

Legyél kreatív, alkalmazd őket háttérként, változtasd meg a méretüket, illeszd össze más hátterekkel, vagy kis négyzetként díszítsd velük az oldalt, ha színeiben és stílusában illeszkedik a dizájnhoz.

A mérete 2000 px x 2000 px. Ez kisebb, mint a szokásos 3600 x 3600-as scrappapírok mérete, de mivel ez pattern, tökéletesen illeszkednek egymáshoz, így bármilyen méretben és formában összeillesztheted őket.

Jó szórakozást!

A letöltéshez kattints a képre.

  • 2023 naptár extra
    Szeptemberben szoktak jönni a különböző naptárkészletek, és ez így lesz idén is. Készült egy új típus, és mivel annyi variációs lehetőség van benne, gondoltam, hasznos, ha erről van egy külön cikk. Ez egy psd, amit Photoshop-ban és Affinity Photo-ban is tudsz használni. Van pár réteg benne, de mind azért, hogy kedvedre alakíthasd:) Ha éves CEWE ...
  • Luminosity masks
    Rengeteg festési technikáról volt már szó, ez a mostani talán nem is igazán számít festésnek, inkább színezésnek, vaaagy nem is tudom, minek, mert sok mindenre használhatjuk A rétegmaszkok kombinálása bejegyzésben volt már szó a fényesség maszkról. Ott a színcsatornákat használtuk, hogy a különböző területeket módosítsuk, most a színezéshez használom, bár egy kicsit továbbfejlesztve. Tulajdonképpen bármilyen maszkot ...
  • Smudge painting
    Ha még nem lenne elég a pacsmagolós technikákból, jöjjön egy újabb variáció. Némi türelem és próbálkozás kell hozzá, mert nem lehet lépésről-lépésre leutánozni. hogy mit hogy kell csinálni, de az alapok ismeretében jó kis móka akkor is, ha rögtön nem lesz tökéletes az eredmény. A Smudge tool-t az eszköztárban találjuk, ha nincs elől, akkor vagy a ...
  • Watercolor
    Sokszor volt róla szó, igen kedvelt technika. Most nem fotót fogok vízfestéses kinézetűre alakítani, hanem szöveget, illetve egy sima alakzatot vagy ecsetelést. Mutattam már erre is példát, amikor ezt style-lal oldottam meg. Ezeket többnyire pénzért lehet megvásárolni, mint például ezt, de itt még ez-az hozzájön a készlethez. Most viszont semmi extrára nem lesz szükségünk – a ...
  • Photoshop kezdőknek – maszkok
    A Photoshop-ban való munka során gyakran szükségessé válik, hogy bizonyos rétegek vagy rétegrészek láthatóságát szabályozzuk. Mi a maszk? A maszk a láthatóság módosítására szolgál – elrejthetünk, felfedhetünk vagy átláthatóvá tehetünk képrészleteket anélkül, hogy az eredeti képadatokat károsítanánk. Gondolhatunk rá úgy, mint egy digitális stencilre: ahol a maszk fekete, ott a réteg el van rejtve, ahol fehér, ott ...