A borító

A borító

A borító a könyv arca. Olyan, mint egy belépő a könyvben rejlő világba. Egy jól megtervezett borító nem csupán arra ösztönöz, hogy kivegyük a könyvet a polcról, de azzal is segít, hogy a könyv tartalma és hangulata előre látható legyen. Az igazán különleges borítók azok, amelyeket nem csupán könyvként, hanem műalkotásként is szívesen látunk a polcon, kifele fordítva, hogy mindig szem előtt legyenek. Ezek a könyvek nem csak olvasmányként, hanem dekorációként is funkcionálnak, és saját történetüket mesélik el, még mielőtt felnyitnánk őket. Én így oldottam meg.

Két különböző méretben vettem ilyen képtartót:

És kis kampókkal még kiemelt könyveket is elhelyeztem, ahogy ezen a képen is látszódik:

Ez a polc, ahol a kedvenc CEWE FOTÓKÖNYVEIMET tartom, egy folyamatosan változó tárlat. A könyvespolcokon általában a könyvek gerince látszik, itt viszont az aktuális kedvencek kapnak kiemelt helyet. Mindez még inkább megnöveli számomra a borító tervezésének fontosságát.

Ebben a bejegyzésben egy egyszerű, de hatásos tippet szeretnék megosztani. Ezekről sokszor azt gondolom, hogy kár lenne egy egész cikket szentelni neki, de lehet, hogy pont az egyszerűsége kelti fel az érdeklődésedet.

Az első lépés egy egyszerű, talpatlan és robosztus betűtípus kiválasztása. Mivel a hangsúly a szövegen és annak módosításain lesz, fontos, hogy a betűméret olyan nagy legyen, hogy a borítót teljesen kitöltse. Ne felejtsd el, hogy a könyv kötésénél a borító behajlik, így minden oldalon hagyj legalább 3-3 cm üres teret, hogy a szöveg ne érjen a borító széléig.

Ebben a tipográfiai technikában nem szokás használni elválasztójelet, így a cím betűit egyszerűen csak írd egymás alá. Ha szerencséd van, a karakterek számát egyenlően el tudod osztani, és vizuálisan az is javítja a megjelenést, ha a szöveg két széle egy vonalban van. A betűközök állításához használd a Character panelt. Ha lehet, az ékezetes betűket kerüld, mert így a sorokat szorosabban tudod elhelyezni.

Tedd rá a kiválasztott fotót.

olvasd tovább
CEWE-Bingó – 2023. augusztus – csavar

CEWE-Bingó – 2023. augusztus – csavar

A letölthető mintázatokkal kellett oldalt készíteni, köszönöm, hogy játszottatok velem:) Aki az 5 $-os kupont nyerte:

Erre a hétre a szerencsés nyertes, agravatiz talált ki feladatot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

A CSAVAR férfi feladatokra, foglalkozásokra vagy magára a pasikra utal, persze lehet egy női esztergályos is, vagy szó szerint véve egy pici csavar díszítésként 🙂 A hab a tortán: kérek egy kis piros színt is az elkészült izgalmas alkotásokra.

Generative Fill – újra

Generative Fill – újra

Egy korábbi cikkemben már bemutattam a Photoshop új, forradalmi eszközét, a Generative Fill-t. Ha még nem hallottál róla, érdemes beleolvasni abba a korábbi írásba is.

A Photoshop béta verziójának eléréséhez rendelkezned kell Adobe Creative Cloud (CC) előfizetéssel, mivel a azon keresztül érhető el.

A Generative Fill-t sokat használom. Készülő fotókönyvemben például eltüntetem vele a zavaró elemeket – legyen az szemetes, konténer, oda nem illő tárgy, vagy akár egy (vagy több) ember. Néhányan talán a valóság manipulálásának tekintik ezt, de véleményem szerint inkább arról van szó, hogy megszabadulok a felesleges zajoktól. Nem változtatok meg napszakot, sem égboltot, bár a technológia adott volna rá. Nem szeretem a családi képeken az idegeneket, és nem mindig van lehetőség kivárni, hogy senki ne járjon ott. Pár kattintás a korrekció, és még a villanyvezeték is eltűnt.

Ennél a képnél egy szemetes és az autó eleje tűnt feleslegesnek.

De ennél bonyolultabb feladatokkal is megküzd:

Természetesen nem minden esetben gond, ha idegenek vannak a képen. Sokszor a véletlenszerű járókelők, az elhaladó emberek éppen hogy hozzáadnak a fotó történetéhez, életet és mozgást visznek bele, kontextust és valóságérzetet kölcsönöznek. Ebben az esetben nem érdemes őket eltávolítani.

olvasd tovább
CEWE-Bingó – 2023. augusztus – ugyanaz

CEWE-Bingó – 2023. augusztus – ugyanaz

Címfeliratokat kellett készíteni az elmúlt héten, nagyon inspiráló oldalak születtek. Aki az 5 $-os TheLilypad kupont nyerte:

Erre a hétre én találtam ki feladatot. Úgy láttam, hogy tetszettek a júliusi pattern-ek, így megint itt van egy csokorral. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

A feladatod az, hogy használd a letölthető mintázatokat, és alkoss velük. Nem szükséges mindegyiket felhasználnod – válassz ki egyet vagy többet, és hozz létre vele valami klasszat! A mintázatokról itt találsz egy részletes leírást.

A letöltött fájlból Photoshop-ban könnyedén készíthetsz mintázatot, vagyis pattern-t. Íme a lépések:

  1. Először is nyisd meg a png fájlt a Photoshopban (File > Open, vagy csak húzd be a fájlt az ablakba).
  2. Miután megnyitottad a képet, menj az „Edit” menübe, majd válaszd az „Define Pattern” opciót.
  3. Adj nevet a mintázatodnak a megjelenő párbeszédablakban, majd kattints az „OK” gombra. Ezzel a mintázatod elmentődött a Photoshop mintázatai közé.

Ha nem dolgoztál még ilyennel, mindenképp olvasd el a cikket.

Legyél kreatív, alkalmazd őket háttérként, változtasd meg a méretüket, illeszd össze más hátterekkel, vagy kis négyzetként díszítsd velük az oldalt, ha színeiben és stílusában illeszkedik a dizájnhoz.

A mérete 1024 px x 1024 px. Ez kisebb, mint a szokásos 3600 x 3600-as scrappapírok mérete, de mivel ez pattern, tökéletesen illeszkednek egymáshoz, így bármilyen méretben és formában összeillesztheted őket.

Jó szórakozást!

A letöltéshez kattints a képre.

Könyvborító tipp: cím a kép mögött

Könyvborító tipp: cím a kép mögött

A borító tervezésekor fontos szem előtt tartani, hogy a borító az, ami először megragadja az olvasó figyelmét. Ez az, amit először lát, ez adja meg az első benyomást. Egy jól megtervezett borító felkelti az érdeklődést, megragadja a szemet, és ösztönöz a további olvasásra. Egy borító tehát nem csupán egy kép, hanem egy kommunikációs eszköz, amely segít felkelteni az érdeklődést.

Amit most mutatok, egy nagyon egyszerű technika, amit bárki könnyedén elsajátíthat. A legfontosabb, hogy olyan képet válassz, amelyik mögé természetesen illeszkedik a cím, és amelyiket könnyű körbevágni, mert szinte ez az egyetlen feladat, amit el kell végezni.

Figyelj arra, hogy a borítónál körben legalább 2-2 cm behajtódik a kötésnél, így oda nem kerüljön fontos rész.

A legjobb, ha olyan képet választasz, amelyben van egy kiemelkedő elem, amely körbevágható és a cím mögé helyezhető. Ez lehet egy személy, egy épület, egy tárgy, vagy akár egy természeti jelenség is, mint például egy hegy vagy egy fa.

A háttér lehetőség szerint legyen egyszerű és nem túl részletes, hogy ne vonja el a figyelmet a címről. A kis mélységélességű, vagy „bokeh“ hatású képek ideálisak erre a célra, hiszen ezekben a képekben a háttér elmosódott, és így a fókuszban lévő elem kiemelkedik.

Kedvenc eszközöddel készítsd el a kijelölést. Én a Select Object-tel dolgoztam, majd egy kis finomítást tettem rá a Select and Mask-nál. A lábánál nem is javítottam, mert a cím nem oda kerül, így teljesen mindegy, hogy ott jó-e a kijelölés.

olvasd tovább
CEWE-Bingó – 2023. augusztus – cím

CEWE-Bingó – 2023. augusztus – cím

Van, aki mesterien halmozza a digitális emlékeket, míg másoknak (mint én) ez igazi kihívást jelent. Az elmúlt héten az utóbbiaknak bizony ki kellett lépniük a komfortzónájukból:)

Köszönöm, hogy játszottatok, aki az 5 $-os TheLilypad utalványt nyerte:

Erre a hétre Gólya talált ki feladatot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

„Szégyen” vagy sem, én még csak most fedeztem fel az Adobe Firefly béta verzióját, ami hosszú órákat tud „elrabolni” az ember életéből J

Persze, Krisssz már májusban írt róla cikket, sajnos nekem akkor teljesen elkerülte a figyelmemet.

A cikkhez képest annyi változás van, hogy már nem kell jelentkezést kérni, nyilvános, csupán FB profillal, vagy Google fiókkal vagy e-mail címmel be lehet jelentkezni, és már mehet is a játék.

Ezzel a mesterséges intelligenciát használó programmal játszadozva szuper címfeliratokat lehet készíteni. Borítóra is nagyon jól el tudom képzelni, mert a díszes felirat már önmagában is elegendő lehet. Íme, néhány példa, amiket én készítettem, alul látható a címsorban, hogy milyen hívószavakat írtam be a kívánt eredmény eléréséhez.

Ez is lesz a heti feladat: készítsetek hangsúlyos, mutatós címet az oldalatokra. Természetesen nem kötelező a Firefly használata, de ha eddig nem tettétek, próbáljátok ki!

Jó játékot kívánok! (és vigyázzatok, nehogy ott ragadjatok a képernyő előtt J )

Íme a dupla oldalam a tengeri pecázásról, amit a kisfiam nagyon élvezett!