A heti kihívás az, hogy fotózzunk szökőkutakat, csobogókat, vízeséseket, legyen benne valami vizes, ami fröcsög.

Gondoltam, vegyük át, hogyan is fotózzunk vizet. Akiknek hiányosságai vannak az alapfogalmak terén, először olvassák el a Fotósuli 1. és 2. bejegyzéseket.

Fontos ezekkel tisztában lennünk, mert csak így tudunk dönteni, hogy milyen beállítást válasszunk ahhoz, hogy elérjük azt a hatást, amit szeretnénk.

Fontos továbbá, hogy tudatosan fotózzunk. Ismerjük meg a fényképezőgépünk minden lehetőségét. A tippekben nyilván lesz olyan, ami nem valósítható meg az adott géppel, de ettől még hasznos lehet, mert tudni fogjuk, mi az, ami minket érdekel, mit és hogy szeretnénk fotózni, így egy esetleg gép vagy optika vásárlásnál segítségünkre lehet a választásban.

Tény, hogy egy jobb felszerelés nem csak lényegesen drágább, de brutál nehéz is tud lenni. És, ha az embernek megvannak a szuper objektívjei, nem szívesen hagyja őket otthon, mert tuti, hogy pont arra lenne szüksége. Ha valaki megelégszik a gyengébb minőséggel, illetve anyagilag sem engedheti meg magának, akkor persze marad a kisebb gép, de abból is ki lehet azért hozni a maximumot.

De térjünk vissza a víz fotózásához. Szökőkút, vízesés, vagy bármi, ami fröcsög. Nos, ezekben az esetekben ugye a víz mozog.  Két megoldás közül választhatunk. Az egyik, amikor nagyon rövid záridővel megfagyasztjuk a pillanatot, vagy nagyon hosszú idővel elmossuk a vizet.

Ha ugyanarról a helyről beszélünk, akkor ugye a megvilágítás adott. Ahhoz, hogy nagyon rövid időt tudjunk választani, a blendét nyitni kell. A nyitott blendenyílás viszont kisebb mélységélességet eredményez, ami persze nem baj, de figyelni kell a mértékére. Ha nem tudunk már tovább blendét nyitni, akkor növelhetjük az érzékenységet. Nem árt, ha tudjuk, mi az az ISO növekedés, amit még túl nagy zaj nélkül tolerál a gépünk. A Fotósuliban még feladatokkal is tesztelheted, hogy tisztában vagy-e azzal, hogy módosítsd az expozíciós értékeket.

Ez a fotó f/2.8 és 1/1000 értékekkel készült.

fényképezés rövid expozíció

Sajnos nem készültem tudatosan a cikkre, mert akkor készülhetett volna ugyanerről egy hosszú expós is, hogy lássuk a különbséget. Az ellenfényes megvilágítás jól kiemeli a vízcseppeket.

Ez a kép f/6.3 és 1/60-nal készült. Látni, hogy a vízcseppek itt már sokkal hosszabbra nyúlnak, mert a hosszabb expó miatt jobban be tudnak mozdulni.

hosszabb expozíciós idő

A víz elmosásához jó hosszú idő kell.  A hosszú expóhoz meg állvány. De ha le tudjuk valahova tenni, akkor az is megfelel, és nem árt késleltetett expoval, hogy amikor a gombot lenyomjuk, ne mozduljon be a gép. Tükörreflexes gépeknél ajánlott a tükör előzetes felcsapása is. A gond ezzel nem is ez, hanem az, hogy bármennyire is szűkítjük a blendenyílást, nem tudunk olyan hosszú időt exponálni, mint kellene. Ezen segíthet, ha eleve olyan időpontot választunk, amikor kevesebb a fény. De persze lehet, hogy akkor már egész máshol vagyunk:)  A megoldás egy ND, azaz neutrál denzitás szűrő. Ez tulajdonképpen egy semleges szürke szűrő, ami arra hivatott, hogy a bejutó fény mennyiségét csökkentse, így hosszabb expozíciót tesz lehetővé. Nekem ND 1000-es szűrőm van, ami azt jelenti, hogy ezerszeresre kell növelni az expozíciós időt. Rövid fejszámolást igényel:) Fényt mérni még a feltekerése előtt kell, mert utána már nem látunk semmit. Ha előtte pl. 1/125.ös expo kellene, akkor ennek ezerszerese, azaz 1000/125-öd, vagyis pont 8 másodpercet kell exponálnunk. A mostani utazásunk során is készítettem egy ilyen felvételt, de sajnos annyira rengeteg volt a fény, hogy az igazi elmosott hatás elmaradt, pedig 10 másodperces idővel készült. A felhők közben odébb mentek, ez is látszik a képen:)

elmosott víz hatás

Ezért mutatok egy stock fotót, azon jobban látni.

víz fotózása

A pontos végeredményt nem lehet jól látni a fényképezőgép kijelzőjében, ezért készítsünk több felvételt. Ne csak az expozíciós idővel játszunk, hanem a kompozícióval is.  Ha szökőkutat fényképezünk, nem árt, ha nem a teljesen hasonló színű ég a háttér, mert akkor nem sok látszik a vízből.

Ezen a fotón pont ez a helyzet, nem sok látszik a vízből:

víz világos háttér

De ha szép kék az ég, rögtön jobb a helyzet:

víz kék éggel

A víz fotózásánál szép lehet a tükröződés. Ha viszont pont bele szeretnénk látni a vízbe, akkor polár szűrőt kell használnunk. Egy jó minőségű polár több fényértékkel növelheti meg az expozíciós időt, de hatása utómunkával nem helyettesíthető. A színek tisztábbak, a kontrasztok erősebbek lesznek. Az ég kékje mélyül, és a víz tükröződése helyett belátunk a víz mélyére.

Sajnos pont ugyanez polár nélkül nincs meg, hogy látni lehessen a különbséget, így el kell hinnetek, hogy attól ilyen:)

Königsee

Remélem, még időben készült el a cikk, és tudjátok hasznosítani a játékhoz is.