Az előző részben a pakolást és tervezést néztük át, most beállítások és egyéb ötletek jönnek.

Fényképezőgép beállításai.

Nincs általános szabály, hacsak az nem, hogy ismerd a gépedet. Az expozíció három dologból tevődik össze: blende, zársebesség, érzékenység. Ezekkel kell játszani. Mikor hogy. A Hamburger Fotospot oldal kreálta ezt a szuper kis kártyát, amit akár kis is nyomtathatunk magunknak, ha bizonytalanok vagyok.

cheatcard
Látni, hogy minél nagyobb a blende, annál kisebb a mélységélesség. Minél hosszabb az expozíciós idő, annál inkább bemozdul a mozgás, és minél nagyobb értéken áll az érzékenység, annál zajosabb lesz a kép. Persze ez azért nem mindig ilyen egyértelmű, de kezdő fotósoknak igazán jól jöhet.  Anélkül, hogy most a részletekbe belemennék, minden objektívnek van egy ideális blende értéke, amin a legszebb képet adja. A brutál szűk blendenyílás kifejezetten ronthat a kép minőségén, és a legtöbb esetben nem is indokolt. A záridő egyrészt attól függ, mit fotózunk, másrészt attól, hogy mi az az idő, amit még bemozdulás nélkül meg tudunk tartani. Ez gyakorlással nagyban növelhető. Az érzékenység gépfüggő. Van, amelyik már 200 iso értéken zajos, és van, ami egész magason is rendben van. Ez a fotó iso 6400-zal készült:

iso 6400

A fényképezőgépet a manuális mód mellett különféle automatikákra lehet állítani. Igaz, ilyenkor egy kicsit kiadjuk a kezünkből az irányítást, de amikor nincs idő hosszasan elmélkedni, jól jöhet. Pár általános tipp.

  • Tájkép. Itt elsősorban az a fontos, hogy minden éles legyen. Manuális beállításnál kb. 8-11 között legyen a blende, az idő meg a fény függvényében. Ha automatikát választunk, az legyen a blende-előválasztásos, aminek általában A, Av a jele. Ilyenkor megadjuk a blendeértéket, és a gép automatikusan választ hozzá időt.
    Azért ez sem mindig egyértelmű, mert van, hogy úgy szeretnénk komponálni, hogy valami belóg, ami választásunk szerint vagy éles, vagy életlen. Egy korábbi cikkhez mutattam ezt a három fotót:
    Az elsőnél azt szerettem volna, ha minden éles. f/16 és 1/80-ad.
     

    A következőnél azt, hogy az előtér legyen éles, a háttér meg életlen. A blendét 2.8-ra nyitottam, ehhez 1/3200-as idő tartozott.
     

     
    Most fordítva, a háttér legyen éles, és az előtér életlen. A beállításokon nem kellett állítani, csak az élességet kellett a háttérre mérni.
     
  •  

  • Város. Vegyünk egy átlagos várost, mászkálnak az emberek, mennek az autók, tehát mozgásban van. Itt inkább a zársebességre kell figyelni, ha túl hosszú, minden bemozdul. Itt az automata módok közül a záridő-előválasztás lehet a jó, amikor beállítjuk az időt, és a gép állít hozzá sebességet.
    Mindkét esetben lehetnek korlátok, hisz lehet, hogy a megfelelő időhöz túl nyitott blende tartozna, és akkor a mélységélesség kicsi lesz. Tájképnél meg a szűk blendéhez lehet, hogy túl hosszú idő tartozik, amit nem tudunk kézből kitartani. Tehát figyeljünk oda, némi gyakorlás kell hozzá, de aztán gyorsan megy.
  • A tuti (?) ötlet gyors fotózáshoz. Sétálunk a városban, és gyorsan akarunk pillanatfelvételeket készíteni. Nincs idő állítgatni, mert a pillanat elszáll, és lekésünk róla. Nem, nem a P, vagyis a teljes programautomatika a jó választás. (jó, szerintem nem:)) Manuálisan állítsuk be a gépet. A záridő, hogy ne mozduljon be, mondjuk legalább 1/125. A blende, ha nincs túl közel semmi, és mindent élesre akarunk, kb. f8. És az ISO-t állítsuk automatára. Akkor két tényező a kezünkben van, a harmadikat majd a gép választja. Persze, ha a gépünk már 200-as iso-nál zajos, ez sem jó, de nekem nagyon bevált. Így lehet például úgy portrét csinálni, hogy szegény alanynak ideje sincs észrevenni, hogy lefotóztuk. Mindenkihez nem mehetünk oda engedélyt kérni:)
    Persze sokszor az a jobb megoldás. Menj közelebb, nem kell hozzá nyelvtudás sem, elég egy mosoly, és mutatod a géped. Meg fogja érteni, hogy fotózni szeretnél, és a legtöbb esetben nincs is kifogása ellene. Ha mégis, természetesen menj tovább. (és alkalmazd a fenti trükköt)

Emberek
Fotózási tippek.

  • Fotózz részleteket. Sokszor többet mond egy apró részlet, mint az egész. És pont az apró részletek azok, amiket könnyen elfelejt az ember. Az Eiffel-torony képe nyilván megvan még álmodban is, de egy érdekes részletfotó jobban visszahozza a hely hangulatát.
     
    részlet
  •  

  • Adj keretet a képnek. Jól mutat, és növeli a térérzetet is. Nem kell minden irányból belógni valaminek, és fontos, hogy ne legyen zavaró.
     
    keret
  •  

  • Válassz érdekes látószöget. Például használj nagylátószögű optikát, és menj közel.
     
    14 mm
  •  

  • Figyeld a fényeket. Nem mindig van lehetőség visszamenni, vagy megválasztani az időpontot. Lehet, hogy eső van, vagy köd, nincs mit tenni, abból kell kihozni a legtöbbet. 
     
    Eső
  •  

  • Kékóra, aranyóra. Ehhez kicsit oda kell figyelni. Kék órának nevezzük, amikor a nap már eltűnik a horizont alatt, de még nincs teljesen sötét. Nevével ellentétben nem tart órákig, csak rövid ideig. Hajnalban is van, közvetlen azelőtt, hogy feljön a nap. Az arany óra az, amikor épp lemegy, illetve feljön a nap, és narancs színben úszik minden.
     
    arany óra
  •  

  • Esti fotózás. Kár lenne kihagyni. Gyönyörű, hangulatos fotók készülhetnek. Állványra szükség lehet, bár ha a fények elég erősek és a megemelt iso-t jól bírja a gépünk, akár meg is úszhatjuk.
     
    Obidos
  •  

  • Belső terek. Ezt se hagyjuk ki. Állványra szükségünk lesz, de megéri vinni, ha sétánk során kastélyokat, templomokat is meglátogatunk.
     
    Templom
  •  

  • Készíthetünk ételfotót is. Egy ebéd, kávézás, süti, mind hozzátartozik az utazáshoz, amire jó visszaemlékezni. Sütemény
  •  

  • Panorámafotó. Pár képből álló panorámát igazán egyszerű elkészíteni, és nagyon jól néz ki egy CEWE FOTÓKÖNYVBEN.
     
    CEWE FOTÓKÖNYV
  • Utolsó tipp, fotózz raw-ban. Az utómunka során abból tudod a legtöbbet kihozni.

Jó nyaralást, szép fényeket, és rengeteg jól sikerült fotót kívánok:)