Van az, amikor az ember azt hiszi, hogy egy egyszerű Photoshop-trükköt simán megold kézzel. Például egy tükröződés igazán nem bonyolult. Fogod a hajóréteget (vagy mást), Ctrl+J-vel lemásolod, aztán Edit > Transform > Flip Vertical (Tükrözés függőlegesen), és lehúzod a víz alá.

A tükrözött réteg ilyenkor általában nincs pontosan egy vonalban az eredetivel. Főleg, ha nem teljesen szemből nézzük a tárgyat – mint például itt a hajót, ahol a hátsó rész messzebb van. Ezért kell Edit > Transform > Warp: hogy a tükrözött képrészlet valóban igazodjon az eredetihez.

Jöhet a Layer Mask (Rétegmaszk) a tükrözött réteghez. Azért kell, mert a tükröződés nem egyforma erősségű – a tárgyhoz közel még élesebben látszik, aztán fokozatosan elhalványul. Itt jön a Gradient Tool (Átmenetes eszköz): a maszkban készítesz egy átmenetet, ami eltünteti az alsó részeket, ahol már nem kéne látszania a tükröződésnek.

És végül: Filter > Blur > Gaussian Blur (Gauss életlenítés). A valódi víztükör soha nem tökéletes tükör – a felszín mindig enyhén hullámzik, elmos, szórja a fényt. A blur éppen ezt a hatást adja hozzá.
Papíron (vagyis a rétegek paneljén) ez így egy teljesen korrekt, klasszikus megoldás. Megvan minden lépés: másolás, tükrözés, torzítás, maszk, életlenítés. De nem életszerű. Valami nagyon nem stimmel.
És ebben bőven benne volt az is, hogy valószínűleg rosszul torzítottam. A Warp nem követte pontosan a hajó formáját – főleg a hátsó rész teljesen elcsúszott. A maszk se volt igazán jó: vagy túl sokat tüntettem el belőle, vagy túl kevés részt hagytam meg, ráadásul teljesen egyenes átmenettel. Pedig egy tükröződés nem egyenletesen halványul el, hanem a tárgy formájától és a víz viselkedésétől is függ.
Egy valódi víztükör sosem csak simán homályosít – a mozgó víz felülete mindig picit megtöri a formát. Megnyújtja, elhúzza, torzítja – finoman, de észrevehetően. Az én megoldásomban viszont ezek a törések teljesen hiányoztak.
Oké, ez csak egy scrapbook oldal, ahol egyébként sem valóságos semmi, szóval az ember némi stilizáltságot elnéz magának, de hát azért, na:) Nézzen ki valahogy.
Aztán jött az ötlet: mi lenne, ha megpróbálnám a Generative Fill-lel?
A hajó és a víz már külön rétegen volt, úgyhogy kijelöltem a hajó alatti részt, és csak ennyit írtam be promptként: „vitorlás tükröződése a vízen”.

A Photoshop néhány másodperc alatt generált nekem egy élethű, enyhén fodrozott tükröződést, ami végre úgy nézett ki, mintha tényleg ott lenne. Egyszerre volt mosott és éles, enyhén széttorzuló, mégis pontosan a hajó formáját követte.

Rögtön három variáció, és ha nem tetszik egyik sem, csak egy kattintás az újabb háromért. Itt van egy közeli, amin jobban látszódik, mennyire jó.

Kipróbáltam ugyanezt szöveggel is. Odaírtam, alá kijelöltem egy részt a vízfelületen, és itt is csak ennyit írtam: „tükröződés a vízen”. És működött!

Nagy lelkesen megpróbáltam fehér háttéren árnyékot „kérni”. Az viszont a teljes kudarc. ÁRNYÉK az eredeti szöveg, és ez lett belőle. 😀 😀

Még pár kísérlet, de egyik sem lett jobb. Rákerestem, hátha találok infót, az AI-t is megkérdeztem, és elég logikus volt a válasz. A Generative Fill nem érti, hogy a fehér lapon az a grafikai elem egy szöveg, és nem „valami”. A hajónál tudta, mert az egy konkrét tárgy, ismerős kontextusban: hajó + víz = tükröződés. De a szöveg + fehér lap = ?? – erre nem lett megtanítva, Csak akkor lesz jó az árnyék, ha az AI is tudja, mire vetül.
Újabb próba: egy üveg, egy asztallap, mögötte fal – vagyis értelmezhető kontextus. A cél: realista árnyék az üveg mögé. A kijelölést direkt úgy húztam, hogy részben rálógjon az üvegre is – így a Generative Fill ott is sötétít, nem vágja le élesen az árnyékot. A prompt egyszerű volt: „realistic shadow” (de magyarul is írhattam volna).

Az eredmény egészen korrekt: az árnyék vízszintesen indul az asztallapon, majd felkúszik a falra. Látszik, hogy nem csak árnyék került a rétegre – a teljes kijelölt terület kitöltődött, ezért az eredeti üveg formája is picit megváltozott. Ez persze kompromisszum, de cserébe térben illeszkedő, valódi testekre jellemző árnyékot kaptam. Nem tökéletes, de meglepően jó.

Alulra is húzhatod a Generative Fill által létrehozott árnyékos réteget, így az üveg nem módosul, de akkor a tárgy árnyékos oldalát manuálisan kell kicsit sötétíteni, hogy realisztikus legyen.

Érdemes próbálkozni a Generative Fill-lel. Lehet, hogy elsőre nem azt adja, amit elképzeltél, néha furán értelmez dolgokat – de ha sikerül eltalálni a promptot, és jó kontextust adsz neki, meglepően profi eredményeket kapsz, minimális időráfordítással.
0 hozzászólás