A „torn photo” fordítása magyarra nem teljesen egyértelmű, mert a magyar nyelvben nincs közvetlen megfelelője ennek a kifejezésnek. A „torn” szó jelentése ebben az esetben „tépett” vagy „szakított” A fordítás nem tükrözi teljes mértékben a technika összes aspektusát, ezért gondoltam, hogy inkább az eredeti elnevezésnél maradok.

A torn photo technika lényege, hogy a kép egyik (vagy több) oldala úgy néz ki, mint ha el lenne tépve – így megteremtve egy vizuálisan izgalmas hatást. Vannak ilyen letölthető sablonok is, de könnyen elkészítheted magadnak. Találtam hozzá egy klassz ecsetet, innen töltsd le.

A tépett szél megragadja a néző figyelmét, és ráirányítja a kép központi elemére, miközben a szokatlan struktúra és textúra hozzáadódik a kép kompozíciójához. Pont ezért – legalábbis szerintem – egy oldalon elég egy tépett fotó, a legfontosabb, ami leginkább elmesél egy történetet. Tehetsz még mellé képeket, de inkább kisebb méretben és tépés nélkül.

Ez a fotó:

Ha már a Photoshop Beta-ban van Generative Fill, akkor kiegészítettem a fotót alul és jobb oldalon is.

Tettem rá egy keretet a Layer Style Stroke-kal (rétegpalettán alul az fx-et kinyitva találod meg, vagy a rétegre duplán kattintva is megnyílik az ablak).

A képre kell egy maszk, és maszkon használjuk a torn ecsetet. Mivel a maszk fehér, így fekete színnel.

Ezzel az a gond, hogy a réteghatás követi a maszkolt részt is. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, a Layer Style ablakban a Layer Mask Hides Effects-et be kell kapcsolni, így ott már nem lesz a keret.

Most hozz létre egy új réteget, vágómaszkkal kapcsold a fotóhoz, majd válaszd a fehér színt és egy másik, szabálytalan mintázatú „torn” ecsetet. Ezzel az ecsettel alakítsd ki a kép tépett részét, amely a fotó alatti fehér papírt szimulálja.

Ellenőrizd a Layer Style ablakban a Pattern Overlay résznél, hogy találsz-e olyan textúrát, ami megfelelő lenne. Ha nem, akkor egy papírszerű hátteret is rátehetsz vágómaszkkal. Ha egyik sincs, az sem nagy baj:)

A keret jelenleg sem megfelelő, mert a kép tépett szélénél is látszik. Ennek korrigálására kattints jobb gombbal az effektre a rétegpalettán, majd válaszd a Create Layer opciót. Ezzel a lépéssel a keret egy külön rétegre kerül, így nem lesz látható a tépett szélen.

Én végül a keretet is átszíneztem, hogy a tépéshez hasonló legyen.

Már csak egy háttér és egy kis árnyék kell a fotó alá, illetve vágómaszkkal még rátettem egy textúrát Multiply blendinggel és csökkentett átlátszósággal, hogy a keretnek és tépésnek is adjon egy kis vintage hangulatot. Az ifjú párnál visszamaszkoltam, hogy ott ne érje ez a hatás.

Végül ilyen lett:

Ez a technika számos további kreatív lehetőséget tartogat, melyek közül az egyik legizgalmasabb a képen belüli kép kialakítása. Ezzel a módszerrel a kép tépett része alatt megjelenik a fotó másik változata, ami egészen új dimenziókat nyit meg a vizuális történetmesélésben.

Például lehet kép felső része színes, tele élettel és mozgással, míg a tépett rész alatt megjelenő kép fekete-fehér, statikus és időtlen. Ez a kontrasztos ábrázolás kiemeli a jelen és a múlt közötti különbségeket.

Vagy a kép felső, tépett részén egy személy látható a jelenben, míg a tépett rész alatt a személynek egy korábbi fotója bukkan fel. A Bingóban többször volt már akkor és most játék, azt is meg lehet oldani tépett technikával.

Lehet akár a fantázia és a valóság összemosása.

Egy nagy kép tépett részébe belerakhatsz egy közeli részletfotót.

A felsorolt megoldásokhoz ugyanezeket az ecseteket lehet használni, azzal a különbséggel, hogy nem az alján használjuk, hanem a fotó valamelyik részén.

Ez a technika különösen jól alkalmazható fotókönyvekben, ahol a képeknek nem csak szépeknek, hanem érdekesnek és gondolkodásra késztetőnek is kell lenniük. Próbáld ki te is:)