A Frequency Separation, vagyis frekvencia szétválasztós technikáról ezer éve (na, jó, csak 9) volt már egy cikk, de abban a Mixer Brush-ról nem volt szó. Érdemes ezzel is megismerkedni. Kezdjük a Frequency Separation-nel.

A technika lényege, hogy két rétegben dolgozol. Az egyik réteg tartalmazza a magasfrekvenciás részleteket (például a bőr textúráját), a másik réteg pedig az alacsony frekvenciájú részleteket (például az árnyékokat, csúcsfények, színek).

Ez az alap.

Tekintsünk el attól a ténytől, hogy itt inkább szeplők és anyajegyek vannak, de mivel nem volt a közelemben pattanásos alany, aki ráadásul mindenképp a cikkben akart szerepelni, a MidJourney-t kértem meg, hogy generáljon egy képet, neki meg így sikerült.

Azzal kell kezdeni, hogy a nagyobb hibákat pl. a Spot Healing Brush eszközzel kijavítjuk. Ebből két másolat, amit át is nevezhetünk.

A Low Frequency legyen kijelölve, Filter → Blur → Gaussian Blur. Húzd a csúszkát jobbra, addig a pontig, míg a bőr textúrája eltűnik.

Ezzel sikeresen el is tüntettük a részleteket, ezért lesz szükségünk a High Frequency rétegre, ahol csak azokat jelenítjük meg. Image → Apply Image. Itt ezeket az értékeket kell megadni. A Layernél a Low réteg legyen kiválasztva, mert abból veszi ki a részleteket.

A HF rétegnek a blendingje Linear Light legyen. Ha most megnézed, úgy tűnik, hogy semmi változás nem történt. Ránézésre valóban, de az egyik rétegen vannak a színek és tónusok, a másikon a részletek, így most már ezzel fogunk dolgozni. Jöhet a Mixer Brush! És a retusálás:)

A Mixer Brush eszköz összekeveri a környező színeket és textúrákat, létrehozva egy sima és egyenletes megjelenést.

Az eszköztárban a Mixer Brush eszközt választva az eszköz beállításai a felső opciós sávban jelennek meg.

  • Wet: Azt szabályozza, hogy az ecset mennyi festéket vesz fel a vászonról. A magasabb értékek hosszabb vonásokat eredményeznek.
  • Load: Az eszköz festékterhelését állítja be. Az 1-es érték az alacsony festékterhelést, a 100-as érték pedig a magas festékterhelést jelöli. Gyakorlatban alacsony értéknél az ecset hamarabb „kiszárad”.
  • Mix: A vásznon és a tárolóban levő festék arányát szabályozza. 100%-os értéknél az ecset minden festéket a vászonról vesz fel, 0%-nál pedig minden festéket a tárolóból.
  • Flow: Az eszköz átfestésének folyamatos áramlását határozza meg. Az alacsony érték lassabb folyást jelent, míg a magas érték gyorsabb folyást jelent.
  • Density: Az eszköz átfestésének sűrűségét határozza meg. Az alacsony érték könnyebb átfestést jelent, míg a magasabb érték nehezebb átfestést jelent.

Fontos, hogy a kis négyzet melletti ecset ki legyen kapcsolva, mert így az ecsetbetöltésnél nem keveredik hozzá valamilyen szín (alapesetben fehér). A mellette lévőt meg kapcsold be, mert így minden ecsetvonásra ez fog vonatkozni. Nedvességre sincs szükség, az lehet 1%, a Mix lehet magas, és a Flow-nál is alacsony értéket érdemes megadni, hogy kis lépésekben haladjunk, ha úgy látod jónak, akkor lehet kicsit növelni. Egy nagyon régi cikkben több részletet is találsz, ha érdekel.

Először némi próbálkozást mindenképp igényel a technika. Figyelni kell arra is, hogy milyen irányból merre húzod az ecsetet. Pl. az orránál nem húzhatod keresztbe, mert akkor az az élvonal keresztben elhúzódik. Azt is kell nézni, hogy az eredeti fények hogy voltak, mert nem cél az sem, hogy ne legyenek fényesebb és árnyékosabb részek. Ha világosítani kell, akkor a világosabb felől kell a sötétebb felé húzni, így a világos fog belekeveredni a sötétbe.

A két rétegen külön külön kell dolgozni. A LF rétegen a Mixer Brush-sal, a HF rétegen meg lehet a Spot Healing-gal, ahol még el kell valamit tüntetni.

A HF réteg meg most ilyen (ha ki van alatta kapcsolva az LF.

Vannak itt még pöttyök, de érdemes időnként egyben megnézni az eredményt, hogy mennyit kell még dolgozni rajta. Szerintem ez elég természetesen néz ki, a nagy pattanások nincsenek, a többi meg már szeplő, amit vétek lenne leszedni.

Hogy az arc tónusa egyenletesebb legyen, az LF rétegen lehet kijelöléseket készíteni kb. 10-15-ös lágyítással, és egy kis Gaussian Blurrel össze lehet mosni a színeket. Nem nagyon, mert az lapos, egyszínű bőrt eredményez, csak annyira, hogy az átmenet szebb legyen.

Szerintem ez így egész jó lett. A szeplőket (amit annak tartottam) nem kell leszedni.

Ha mégsem szeplők, el lehet azt is tüntetni, meg még számos technika van, amivel javítani lehet egy portrén, de az már egy másik bejegyzés témája:) Ilyeneket látni az újságokban, és a kép már nem is hasonlít az alanyra:)