Fókuszsorozat

2013. május 2. | Photoshop tippek, trükkök

Nagyon szeretek a mélységélességgel játszani, az életlen háttér szépen kiemeli a lényeget. Ezzel nincs is semmi gond, de mi van akkor ha minden ponton tűéles képet akarok. A probléma különösen a makro fotózásnál jön elő, amikor valamit egészen közelről fényképezünk le. Egy felvétellel ezt lehetetlen megoldani, ezért fókuszsorozatra van szükségünk.

A makro fotóknál az élességtartomány rendkívül kicsi, tehát ezt kell orvosolnunk. Ehhez elsősorban állványra van szükségünk. A téma így természetesen nem mozdulhat el, így mozgó bogárral ezt nem lehet megvalósítani. Tehát tárgy, állvány, majd lépésről lépésre annyi felvételt készítünk, amennyivel minden területről készül tűéles kép. Hogy ez mennyi, az teljesen változó. Függ attól, hogy mekkora, amit fotózunk, illetve az objektív mélységélességétől. Én a láncnál 14 felvételt készítettem, a kacsánál 24-t, de ez ne rémisszen el senki, nem ritka a 100-as sorozat sem:)  A többi beállítási érték azonos marad természetesen, csak az élességet állítgatjuk. Annak ellenére, hogy a tárgy és gép mozdulatlan marad, az optika adottságaiból következően a képek nem fogják tökéletesen fedni egymást, de ezt majd a feldolgozásnál megoldjuk. A képek feldolgozására a több program is alkalmas, most a Photoshop-ot mutatom be, és egy Helicon Focus nevű programot.

Helicon Focus. Letölteni itt lehet, ugyan fizetős, de 30 napig használható. Nagyon egyszerű a használata. Nagyjából annyi, hogy behívjuk a képeket, majd a Run-ra kattintunk. Erre magától készít egy mélység térképet, és azzal maszkolja az egyes képekről az éles részeket.

focus stack

És pillanatok alatt láthatjuk a végeredményt.

focus stack

Nézzük, ugyanezt hogy tudjuk Photoshop-ban megcsinálni. Itt se bonyolultabb, csak egy lépéssel több. Először behívjuk a képeket, a File > Automate > Photomerge-re kattintva.

Focus stack

A megjelenő ablakban a Browse-sal behívjuk a képeket.

Focus stack

A Layout vagy Auto vagy Collage legyen. Mindkét esetben az történik, hogy egymáshoz illeszti pontosan a képeket, ami az élesség állítás változtatása miatt kicsit változhatott. A Blend Image Together elől vegyük ki a pipát, és OK. Egy dokumentumban külön rétegeken ott lesz az öszes felvétel, szépen egymáshoz igazítva.

Következő lépés, Edit > Auto Blend Layers. A Stack Image legyen kiválasztva, majd az OK-re kattintva már több dolgunk nincs is.

Focus stack

Egy darabig elszámolgat a program, majd az összes rétegre egy maszk kerül, ami által csak az éles részek lesznek láthatóak.

Focus stack

Most már a kép minden része éles.

Megcsináltam Photoshop-ban a lánccal is. Mutatom a Camera Raw-ban, látni, hogy ahol elől éles a kép, mennyire életlen hátul.

Focus stack

A két lépés után minden ponton éles lett.

Focus stack

Ezt a technikát nem csak a makro fotózásnál tudjuk kihasználni, hanem tájképeknél is. Például, ha úgy fényképeznénk egy távoli tájat, hogy közben egész közel belóg egy virág, vagy faág. Ebben az esetben is ekkora mélységélességet nem nagyon lehet elérni egyetlen felvétellel, de itt többnyire elég, ha két képet készítünk, és a Photoshop elboldogul vele akkor is, ha kézből fotóztuk. Viszont, ha fúj a szél, akkor ez nem megoldható. Most is fújt, így a növényeket kihagytam.

Itt az előtér éles:

Focus stacck

Itt meg a háttér:

Focus stack

Mivel a közeli nagyon közel volt, ezzel az objektívval nem lehet egy felvétellel mindenhol éles képet készíteni. Marad a focus stacking-nak nevezett technika, ami gyorsan, és jól megoldja ezt a problémát.

Focus stack

Remélem, hasznos tipp:)

1 hozzászólás

  1. Margo

    Köszönöm, gyönyörűek lettek a fotóim!! 🙂

Egy hozzászólás elküldése