Újabb furcsa kifejezés, ami a fotótörténet múltjába visz vissza. Magyarul kéknyomat. Az elméleti alapok Johann Wolfgang Döbereiner nevéhez fűződnek, aki 1831-ben felfedezte a vasoxid fényérzékenységét. Magát az eljárást egy angol csillagász, Sir John Frederick William Herschel publikálta.

Azt hiszem, ha most azt írom, végy vörösvérlúgsót és ferri-ammónium-citrátot, akkor nem reménykedhetek abban, hogy bárki végigolvassa a bejegyzést. Nos, csak nagyon röviden. Használat előtt ezt a két vegyületet kell összeönteni, majd az így keletkezett fényérzékeny anyagot kell felkenni. Lehet papírra, fára, textilre is. Ettől, hogy ecsettel kenték fel, igen érdekes struktúrája lett a képnek. Másolókeretben napfényen exponálták.

Nem hiszem, hogy bármelyikünk nekiállna ilyesminek, pedig ezek érdekes dolgok ám. Soha nem felejtem el az első fekete-fehér nagyítást, amikor a  hívóoldatból egyszer csak elkezdett megjelenni a fotó. Lelkes és kreatív fotósok ma is képesek ilyen eljárással képeket készíteni, sőt találkoztam már oktatással is, ha valaki nagyon ki szeretné próbálni.

Híressé vált fotósok, akik a cioantípiát alkalmazták.

Elsősorban természetesen Herschel (1738-1822), aki kitalálta.

Anna Atkins (1799-1871) botanikus és fotográfus, aki gyönyörű kéknyomatokat készített növényekről.

Magyarországon talán Veress Ferenc (1832 – 1916) fényképész, feltaláló a legismertebb.

Ezeknek a képeknek a megjelenése – bár lehet színezni -, de döntően kék. Nem véletlen hívják kéknyomatnak.

És, hogy lássuk mennyire ismert is ez az eljárás, ha még nem vettük volna észre, gyárilag benne van a Photoshop-ban is. Persze ez már csak a digitális utánzat, de a cianotípiát utánozza.:)

Image > Hue/Saturation és a Preset-nél azonnal az első a Cyanotype.

Cianotípia

Na, de mikor elégedtünk mi meg egy ilyen egyszerű megoldással. Ha nem is a vegyszerekkel, de a Photoshop-pal kísérletezgethetünk.

Ennél a fotónál például először az Image > Mode > Grayscale-re mentem, ezzel egy szürkeárnyalatos képet csináltam belőle. Utána ugyanitt a Doutone-ra. A Type-nél is meg kell adni, hogy Duotone. Ekkor két színt határozhatunk meg. A kis kockára kattintva bejön a színválasztó ablak, ahol a Color Libraries-t kell választani, majd ott két kékes színt a Panton színskálából.

Cionotípia

Itt sem álltam meg, mert az igazi fotóknál, például Anna Atkins növényfotójánál negatív hatás látszik, vagyis a növény a világos.

Cionotípia

Így aztán rétegmásolat, azt a CTRL+I segítségével invertáltam, majd a blendinget Linear Light-ra állítottam. Kis szélsötétítés az öregítés kedvéért.

Cionotípia

Próbálkozhatunk azzal is, hogy egy kicsit textúrált alapra ecsettel pacsmagolunk egy réteget, ahogy ugye a fényérzékeny anyagot is felhordják, és ezt használjuk maszkként.

Cianotípia
Nekem ezen a régi fotón is nagyon tetszik.

Cianotípia

Remélem ennyi ötlet elég lesz ahhoz, hogy kipróbáld:)

Pin It on Pinterest

Share This

Az oldal további használata esetén beleegyezik a cookie használati szabályzatunkba. Az így nyert adatokat az Ön azonosítására nem, kizárólag szolgáltatásaink javítására használjuk fel. további információk

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás