A heti CEWE-Bingó feladata valami művészi megalkotása. Hogy művészi-e, nem tudom, de én ezt az oldalt készítettem.

ICM

A fotóban utómunka nem nagyon van, a kinézetét az ICM technikának köszönheti.

Mi is az, amit általában elvárunk egy fotótól? Például, hogy éles legyen. Ha nem is az egész, de a téma mindenképp. Na, az ICM (Intentional Camera Movement), vagyis szándékos kameramozgás mindezzel szembemegy. Ezentúl minden életlen fotóra ráfoghatjuk, hogy ICM? Sajnos azt nem, mert a technikában pont az a lényeg, hogy szándékos, így tudatos beállítás, tervezett kameramozgás szükséges hozzá, az eredmény így is kiszámíthatatlan. Viszont rendkívül kreatív és szórakoztató.

A Fotósuli – alapfogalmak című cikkben részletes leírást találsz arról, hogy három egymással összefüggő beállítás határozza meg a a gépbe jutó fény mennyiségét. Mivel az ICM hosszú zársebességgel készül, hogy legyen idő bemozdítani a gépet, az ISO (érzékenység) legyen alacsony (100), a blende szűk, akár f/22 vagy f/32 is lehet. Ilyen blendeértékkel „normális” képet nem érdemes készíteni, mert nincs jó hatása a fotóra, de az ICM-nél ennek nincs nagy jelentősége. Remélhetőleg ezzel a két értékkel már egész jó záridő jön ki. Megfelelően exponált kép elérése gyenge fényviszonyok mellett egyszerű az ICM esetében, de világos nappal nehezebb lehet. Ilyenkor hasznos lehet egy ND szűrő. Az ND-szűrők csökkentik a fényképezőgépbe bejutó fény mennyiségét, így hosszabb záridőt használhatsz, de ha valaki nem akar éjjel-nappal ICM-et fotózni, válasszon inkább olyan időpontot, amikor nincs szükség ilyesmire.

Hogy mit fotózz és hogy mozgasd a kamerát? Erre semmi szabály nincs. Bárhol, bármit, bárhogy. Egész biztos nagyon sok rossz kép lesz, pontosabban olyan, ami nem tetszik. De minél többet próbálod, annál inkább ráérzel, hogy milyen mozgatás válik be, melyik záridővel. Ami minden esetben változik.

Próbálkozhatsz azzal, hogy a mozgás iránya megegyezik a témában lévő vonalakkal, például a fák függőleges vonalát. De forgathatod is a gépet közben. A neten rengeteg fotót és videót találni a témában, ami inspirálhat.

A zársebesség és mozgatás függvényében a kép lehet teljesen absztrakt, vagy olyan, hogy a téma jobban beazonosítható.

Mozgasd a gépet lassan vagy gyorsan, vízszintesen, függőlegesen, átlósan vagy körkörösen, sőt, ha zoom objektívod van, közben még fókusztávolságot is változtathatod, de előre és hátra is mozdíthatod a gépet. Ha fákat, növényeket fotózol, kifejezetten előnyös egy viharosan szeles nap, akkor a hosszú záridő eleve szépen elmosott képet eredményez.

Ha elkészültek a képek, még lehet rajta dolgozni grafikus programban. Állítani a színeken, fényeken. Egymásra kerülhet több felvétel blendinggel, és millió más finomság, ami eszedbe jut.

Pár fotó azért készült, tulajdonképpen mindegyik más, és mindegyik tetszik. Ezekből választottam.

lightroom

Épp csak egy kicsit igazítottam rajta.

szerkesztés

Rákattintva nagyobb méretben is meg tudod nézni.

icm

Már csak egy oldalra kellett helyezni.

Igazi kreatív kaland, ahol fénnyel, színekkel, textúrákkal festesz egy képet.