Az elmúlt időszakban több cikkben is foglalkoztam a 2025-ös Adobe-frissítések újdonságaival, de most egy igazi áttörést hozó fejlesztésről írok (a többit is nagyjábó így jellemeztem 😀 ): az Adobe Camera Raw (ACR) AI-alapú maszkolásáról, amely teljesen új szintre emeli a tájfotók szerkesztését. Bár a Camera Raw-ban már eddig is elérhető volt például a Sky Mask (Égbolt maszk) vagy a Subject Mask (Tárgy maszk), a legújabb Landscape Mask (Tájkép maszk) funkcióval most még pontosabban, gyorsabban és kreatívabban dolgozhatunk.
Mi az AI Landscape Mask, és miért forradalmi?
A mesterséges intelligencia automatikusan felismeri és külön maszkként kijelöli a tájképek főbb elemeit. Ezek a következők:
- Sky (Égbolt)
- Mountains (Hegyek)
- Water (Víz)
- Architecture (Épületek)
- Vegetation (Növényzet)
- Natural ground (Természetes talaj)
- Artificial ground (Mesterséges talaj)
Egyetlen kattintással, automatikusan szegmentálja a képet, így minden részlethez külön-külön, precízen tudsz helyi módosításokat alkalmazni – például csak a növényzet színeit változtatod, vagy csak a víz tükröződését állítod.
Hogyan használd az új AI Landscape Mask funkciót?
- Nyisd meg a képet Camera Raw-ban, majd kattints a Masking (Maszkolás) panelre.
- Válaszd a Landscape opciót.

- Az ACR automatikusan felkínálja a felismerhető régiókat. Ezek közül kiválaszthatod, melyiket szeretnéd szerkeszteni.
- Minden kiválasztott régióhoz külön maszkot kapsz, amelyen önállóan állíthatod a CR-ben fellelhető értékeket.

Maszkok kombinálása, kivonása
Több maszkot is létrehozhatsz, majd egymásból kivonhatod őket. Ha például a Vegetation (Növényzet) maszkról szeretnéd kivonni a Natural ground (Természetes talaj) maszkot, hogy csak a fák és bokrok maradjanak kijelölve, a következőt kell tenned: Először hozd létre a tájkép maszkolás során a Vegetation maszkot, majd a maszkoló panelen válaszd ki ezt a maszkot, és kattints a Subtract (Kivonás) lehetőségre. Itt válaszd ki a Natural ground régiót. Így a Camera Raw automatikusan kivonja a természetes talajt a növényzetből, vagyis a kijelölésből eltűnnek a füves, földes részek, és csak a fák, bokrok, valamint egyéb növények maradnak kijelölve. Ezután már csak a tényleges növényzetre tudsz szerkesztéseket alkalmazni, például színeket vagy fényerőt módosítani.

Maszkok finomhangolása
Bár az AI maszkolás nagyon pontos, néha szükség lehet manuális javításra. Használd a Add (Hozzáadás) vagy Subtract (Kivonás) opciókat, illetve a Brush (Ecset) eszközt, hogy tökéletesítsd a kijelölést. Például ezen a képen a vízen lebegő növényeket is kijelölte, amit nem akartam.
Az AI által felismert régiók néha átfednek (például a fű egyszerre lehet része a Vegetation és a Natural ground maszknak). Ilyenkor a Subtract (Kivonás) lehetőséggel kivonhatod az egyik régiót a másikból, vagy akár az Intersect with Mask (Keresztezés maszkkal) parancsot is használhatod, hogy csak a két maszkrégió közös részét szerkeszd.
A különálló maszkok lehetővé teszik, hogy minden egyes régióhoz más-más szín- és tónusbeállítást alkalmazz. Például a Water maszkon hűvösebb színeket, nagyobb tisztaságot (Clarity) és textúrát (Texture) adhatsz hozzá, míg a Vegetation maszkon melegebb tónust, vagy akár őszi hangulatot varázsolhatsz a színtelítettség (Saturation) és színhőmérséklet (Temperature) módosításával. Ezeket a beállításokat bármikor visszavonhatod vagy módosíthatod, mivel a maszkolás nem destruktív.

A maszkolás előtt érdemes elvégezni a globális (egész képre vonatkozó) szerkesztéseket, majd utána létrehozni a Landscape Maskokat. Így minden régióhoz már csak a finomhangolás marad, és nem kell minden beállítást külön-külön újra elvégezni.
Fontos tudni, hogy a Camera Raw AI minden képet külön elemez, így a felkínált maszkrégiók képenként eltérhetnek. Egyes fotókon például nem lesz Water vagy Artificial ground opció, ha a képen nem ismeri fel ezeket a régiókat. Ezért mindig ellenőrizd, hogy az adott fotón milyen régiók érhetők el, és ezek közül válaszd ki a szerkeszteni kívántakat.
Nekem a fotók részletes, aprólékos szerkesztése mindig is a fotózás és a fotókönyvkészítés egyik legizgalmasabb része volt. Imádom, amikor egy-egy tájkép minden régióját külön-külön finomhangolhatom, és a végeredmény tényleg tükrözi azt a hangulatot, amit ott, a helyszínen átéltem. A Landscape Mask funkcióval most már sokkal gyorsabban, mégis elképesztően precízen lehet dolgozni – ráadásul a kreativitásnak tényleg csak a képzelet szab határt. Nekem ez a fejlesztés abszolút kedvenc lett a 2025-ös Adobe újdonságok közül (vagy a többinél is ezt mondtam?? 😀 )
0 hozzászólás