Van egy rossz (vagy jó??) hírem. Megint egy csomó fogalommal kell megismerkednünk. Persze ez inkább jó ez, mert sokat tanulunk belőle, és egyébként is igyekszem csak a lényeget megragadni, mindenféle bonyolult elemzés helyett. (őszintén megmondva, az nem is menne:))
Objektív avagy lencse. Szerintem a fény terjedését, és az lencsék szerepét senki sem úszta meg az iskolában, csak ha nagyon utálta a fizikát, akkor igyekezett gyorsan elfelejteni. Kár volt, mert akkor most kezdhetjük elölről:) Azért próbálom egyszerűen, és érthetően.
Annyi biztosan megvan még, hogy a fény egyenes vonalban terjed. Egészen addig, míg valami útjába nem kerül. Ekkor részben visszaverődik, részben pedig megtörve folytatja útját.
A fényképezésnél ahhoz, hogy az érzékelő lapkára juttassuk a fényt, lencsét, illetve egész lencserendszereket rakunk az útjába. Ezen lencserendszerek milyensége határozza meg, hogy mit is fogunk látni a képen.
Szerintem valami ilyesmi ábra mindenkiben felrémlik.
Nyugi, ennél jobban nem bonyolódunk bele.
Látószög. Azt a szöget nevezzük így, ami a beérkező fénysugarak két széle között van. Mivel az érzékelő lapka nem négyzetes, hanem tégla alakú, ezért nem is azonos , ha a hosszabbik, vagy rövidebbik oldalát nézzük. Ráadásul még van egy érték, a képátlóé. Általában ezt a szöget szokták megadni az adatlapokon.
Gyújtótávolság. A lencsék a párhuzamosan érkező fénysugarakat egy pontba gyűjtik. A lencsének és ennek a metszéspontnak a távolsága a gyújtótávolság. A fényképezőgépekben ugyan egész lencserendszerek vannak, de ezek hasonlóan viselkednek, ezért egy lencse rendszer jellemezhető egy gyújtótávolsággal. Léteznek fix gyújtótávolságú objektívek, és zoom objektívek. A zoom objektívek tagjai egymástól elmozdulnak, ezzel változtatva a gyújtótávolságot. A digitális fényképezőgépek normál gyújtótávolságát a filmes gépekhez viszonyítva adják meg. Filmes gépeknél az alapoptika értéke 50 mm, ebben az esetben se nem nagyítottunk, se nem kicsinyítettünk, vagyis az emberi szem által látott képpel megegyező.
A digitális gépek érzékelője kisebb, ezért a megadott értéket általában 1,5 kell szorozni. Ez azt jelenti, hogy kb. a 34 mm felel meg az alapnak. Csúcs tükörreflexes gépeknél már megoldották, hogy fullframe érzékelő legyen, ahol már a filmes gépekkel azonos ez az érték.
Perspektíva. Magyarul térhatás, mely a téma térbeli elhelyezkedését érzékelteti. A perspektívahatás a fényképezőgép és a téma távolságától függ. Ha valamit lefényképezünk, majd ugyanarról a helyről ismét, csak más gyújtótávolságú objektívval, akkor csak az változik meg, hogy a képen mennyit látunk a tárgyból, illetve a környezetéből. A perspektívát akkor változtatjuk meg, ha közelebb, vagy távolabb megyünk attól, amit fényképezünk.
Először 70, majd 200mm-es gyújtótávolságú objektívval fotóztam, viszont ugyanonnan. Utána PS-ben azonos méretű kivágás készítettem. Látsz különbséget? Nem. Mert a tárgy és a gép közötti távolság nem változott.
70 mm
200 mm
Utána egy 14 mm-es nagylátószögű objektívval készítettem két képet, de a másodiknál közelebb mentem. Tehát a gyújtótávolság nem változott, csak a tárgy távolság.
Lehet látni, hogy perspektivikusan mennyire másképp néz ki a második felvétel, mint az első.
14 mm távolabbról:
14 mm közelebbről:
Óriási a különbség. és ez persze megint szuper kreatív lehetőség ad a kezünkbe.
Mivel tudom, hogy legtöbben kompact vagy bridge gépet használtok, úgy gondolom, hogy a tükörreflexes gépek objektívjairól nem érdemes részletesen írnom. Ma már a legtöbb kis gép is zoom objektívvel készül, melynek értékét a gépen, vagy az adatlapon megtaláljuk. Azt a bizonyos szorzószámot is az adatlap tartalmazza, hogy a megadott értéket mennyivel is kell szoroznunk ahhoz, hogy a filmes gépeknél már megszokott és elfogadott értékekhez tudjuk hasonlítani.
Példaképp ha az van ráírva, hogy 28-280 mm és a szorzó 1.5, akkor ez azt jelenti, hogy filmes mértékkel 42-420 mm, ez tízszeres zoom, és a normál 50 mm-nél kicsit nagyobb látószöggel indul, és jó nagy tele lesz belőle. A másik, ami rajta lesz az objektíven, az a fényerő. A zoom-oknál két érték van megadva, pl. f/2,8-f/5 Ez azt jelenti, hogy a legnagyobb látószögnél a legnagyobb blendenyílás 2,8, míg a teljesen tele állásban ez már csak 5 lesz. Az igen drága cserélhető zoomok fix blendeértékűek.
Remélem, nem volt túl bonyolult, igyekeztem nagyon egyszerűen, csak a lényeget megragadva leírni.
Házi feladat egyrészt, hogy nézd meg, a gépednek milyen zoom-ja van, másrészt a heti kihívásnak megfelelően próbálj készíteni egy különleges perspektívájú képet. Amennyiben ezt oldalba is foglalod, akkor ezt nem kell külön feltölteni. Ha valamit nem értesz, nyiss egy témát a fórumban.
A manós képnél a sárga és szürke színek fel vannak cserélve, nem?
Helyesen a sárga a tele.
Természetesen:) Kösz, hogy szóltál, már ki is javítottam.
Bokeh témában találtam ide.
Elkezdem majd a fotótrükköket is végigböngészni, csak kapkodom a fejem, mennyi hasznos dolgot tettél már fel!
Ez az oldal főnyeremény! Köszi Krisssz!