Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak Lightroom oktatás Affinity photo oktatás Fotósuli Mobilfotózás inDesign

Keretezési technikák Photoshopban

A fotókönyvszerkesztés során a képek keretezése nemcsak esztétikai értéket ad a fotóknak, hanem segít kiemelni a kép legfontosabb elemeit és összpontosítja a néző figyelmét. Egy jól megválasztott...

Mélység és térérzet

Tudom, hogy nem mindenki szerkeszti órákig az összes fotóját, amely fotókönyvbe kerül. Ez a technika leginkább azoknak szól, akik a legtöbbet szeretnék kihozni a képeikből. Ennek ellenére...

Camera Raw 16.3 – Generative Remove

Nemrég volt egy cikk A fotó a középpontban, amiben arról volt szó, hogy mennyire fontos a fotók kidolgozása. Az egyik legjobb módszer a Camera Raw, mert abban egy helyen szinte minden korrekciót el...

Photoshop kezdőknek – blending

Erről egy régi cikk 2008--ban készült, épp ideje volt egy újabb összefoglalónak. Az alapok nem változtak, csak most már 27 blendingmód közül választhatsz, amelyekkel lenyűgöző hatásokat érhetsz el...

Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak
Lightroom oktatás Affinity photo oktatás
Fotósuli Mobilfotózás
inDesign

Radír vagy maszk?

Maszkolásról rengeteg cikk volt már, a radír eszközről szinte semmi, szóval épp ideje, hogy azt is jobban megnézzük.

A Photoshop-ban sokszor felmerül a kérdés, hogy melyik módszer a legjobb a képek szerkesztése során, így például az is, hogy az Eraser (Radír) eszközt vagy a rétegmaszkot érdemes használata. Mindkét módszer előnyökkel és hátrányokkal rendelkezik, és a felhasználásuk céltól függően változhat.

A radír eszköz egyszerű és gyors, hátránya, hogy visszafordíthatatlan, radírozás után a kép eredeti adatai elvesznek, és nem állíthatók vissza (kivéve, ha a végrehajtott lépéseket visszavonjuk).

A rétegmaszk megőrzi a kép eredeti adatait, bármikor változtathatunk, az eredeti információk nem vesznek el. Hátránya talán az, hogy bonyolultabb, és több hozzáértést igényel, mint az egyszerű radír.

És akkor nézzük is, hogy mit tud a radír.

Három típusa van, ha az eszköztárban a jobb alsó sarokban lévő kis háromszögre kattintasz, ki is lehet választani, hogy melyikre van szükséged.

  1. Az alap Eraser eszköz (E a hozzárendelt billentyűparancs)

Az alap Eraser eszköz olyan, mint egy kézi radír, amely eltávolítja a pixelrétegen lévő színeket és áttetszővé teszi azt. A méret és a keménység a felső beállítási sávban szabályozható, ahol az Eraser eszközt választottuk. Ha egy egyszerű radírozásra van szükségünk, az alap Eraser tökéletes választás.

Ha a kép Background, akkor a radírozás hatására a háttérszín fog megjelenni, ha réteg, akkor meg átlátszó lesz.

Tudjuk szabályozni az áttetszőséget és a radírozás erejét az Opacity és Flow beállításokkal. Az átlátszóság csökkentésével finomabb eredményt érhetünk el, mivel a radírozás kevésbé lesz látható. A flow csökkentése esetén pedig a radírozás intenzitása lesz kevésbé erőteljes, ami lehetővé teszi a fokozatos eltávolítást vagy a lassabb átmeneteket a különböző színek és rétegek között. Erre nem a legjobb példa a fenti kép, de azért remélem, érthető:)

olvasd tovább

Photoshop DeNoise AI

Az Adobe újabb szuper eszközzel lepte meg felhasználóit, a legújabb frissítésbe bekerült egy új zajszűrő, amit a Camera Raw ablakban érhetünk el. (A Lightroom-ban ugyanígy megtalálható)

Eddig nekem a Topaz DeNoise plugin volt a csúcsok csúcsa, amiről írtam is, szóval nagyon érdekelt, hogy a Photoshop megugorja-e azt a szintet.

Kezdjük azzal, hogy mi is a zaj. A képzajok az olyan véletlenszerű pixelértékek, amelyek a képek digitális feldolgozása során jönnek létre. Ezek a zajok számos tényezőtől függenek, például az ISO értéktől, a kamera minőségétől, a kép megvilágításától és az objektív minőségétől. Többféle is van belőle, de a lényeg ugyanaz: nagymértékben rontja a kép minőségét, akár a felhasználhatatlanságig.

A Photoshop új DENOISE funkciója megkísérli a zajos képek javítását, amelyeket magas ISO-értékeken készítettek. A DENOISE algoritmus az Adobe Sensei mesterséges intelligencia rendszerre épül, amelyet az Adobe többi alkalmazásában is alkalmaznak. Az algoritmusok automatikusan érzékelik és eltávolítják a képzajokat, javítják a képminőséget, és növelik a részleteket.

Első próbának elővettem azt a fotót, amit a Topaz cikknél is használtam. Az ISO-t jó alacsonyan tartani, de van, amikor erre nincs lehetőség. Például este, mikor nincs nálunk állvány, vagy hiába van, sok ember mászkál, így nem lehet az expozíciós időt túl hosszúra venni. Így néz ki egy zajos kép.

Ez egy nyers kép, lehetne vele még sok mindent csinálni, de most csak a Topaz DeNoise-ban nyitottam meg.

A Topaz DeNoise AI többféle beállítási lehetőséget kínál, amelyekkel kísérletezhetünk, vagy rábízhatjuk magunkat a mesterséges intelligenciára. Beállíthatjuk a zajcsökkentés mértékét, az élességi szintet, a részletek megjelenésének mértékét is.

A Photoshop-ban kezdjük rögtön a rosszal. Jelenleg – és reméljük, ez változni fog – kizárólag raw nyers képeken lehet alkalmazni, jgp, tif stb. nem jöhet szóba. Ez azért elég erős korlát. A zajszűréskor létrehoz egy külön dng fájlt is, amit tovább szerkeszthetünk.

Itt csak egy csúszka van, amivel a zajcsökkentés mértéket állíthatjuk be.

olvasd tovább

MidJourney v 5

Korábban volt egy részletes cikk a MidJourney-ról, mindenképp azzal kellene kezdeni, ha még nem hallottál róla. Pontos leírást találsz az első lépésekről.

Akit érdekel a téma, millió videót, leírást találhat, ezekkel nem nagyon tudnék versenyezni, mert én is csak próbálkozom, és lesem a „nagyokat”. Már az 5-ös verziónál tartunk, és elképesztő a fejlődés, amit rövid idő alatt elértek az AI-val.

Az alkalmazás képes olyan részletes képeket létrehozni, amelyek valósághűen ábrázolják a leírt helyszínt vagy tájat. A generált képeken a színek, a textúrák, a forma, a különböző elemek rendkívül részletesek és valósághűek lesznek.

Az AI képalkotó alkalmazások persze nem tökéletesek, és vannak korlátaik. Csak azokat a képeket tudják generálni, amelyek az előre meghatározott képi elemekre és szabályokra épülnek.Nem rendelkeznek emberi kreativitással vagy érzelmi intelligenciával, és nem képesek a képi tartalom környezetfüggő értelmezésére vagy az emberi érzékszervek által érzékelt részletek precíz reprodukálására. Majd erre is mutatok vicces példát, de kezdjük inkább a jóval:)

Ez a kép még a 3-as verzióval készült:

Ez a 4-essel (teljesen azonos leírással):

És ez a jelenlegivel:

Vagy ez volt az előző verzióval egy vegetáriánus ételfotó:

olvasd tovább

Photoshop beta – új funkciók

Ahogy egy korábbi cikkben leírtam, az Adobe Creative Cloud alkalmazásban minden előfizető számára elérhetőek a nyilvános béta programok.

Így már a végleges verzió megjelenése előtt meg lehet lesni, ki lehet próbálni az új funkciókat. A legjobb az egészben, hogy egyszerre telepítheted az alkalmazás végleges és béta verzióját, akár különböző beállításokkal, nem zavarják egymást.

Azóta újabb izgalmas frissítések kerültek be a beta verzióba, ezekről lesz most szó.

Contextual Task Bar

A Contextual Task Bar segítségével gyorsan és könnyen elérheted azokat a beállításokat és parancsokat, amelyekre szükséged van, anélkül, hogy meg kellene keresned őket a menükben vagy a panelekben.

Az eszköztárban megjelenő beállítások és parancsok automatikusan változnak az eszköz vagy objektum szerint, így mindig a legrelevánsabb opciókhoz férhetsz hozzá a munkavégzés során.

Egyszerűsíti, felgyorsítja és kényelmesebbé teszi a munkát.

olvasd tovább

CEWE-Bingó

5 PHOTOSHOP TIPP

CEWE-Bingó – 2024. május – formák

Ma pihen Mr. Random, mert Jolly Joker hét volt, így mindenki azt csinált, amit akart:)

Erre a hétre Ilonaeva talált ki játékot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

A héten az oldalakon használt template formákkal játszunk. A feladat az lesz, hogy legalább kettő különböző formájú „képőrzőt” használj az oldalon (kerek, ovális, háromszög, rombusz, négyzetes forma….). A képőrzőkbe nem feltétlenül kell fényképet tenni, lehet különböző papírokkal is megoldani a kitöltését.

Kellemes alkotást!

  • CEWE FOTÓKÖNYV Sablon generátor
    Fantasztikus hír azoknak, akik az Adobe® InDesign® (CS4 vagy későbbi verzió) programban szerkesztenek CEWE FOTÓKÖNYET! (és, hogy miért is ajánlom Photoshop, Affinity Photo vagy akár Gimp használóknak is, ha van kéznél inDesign, az a cikk végén kiderül) Ha nem vagy túl jó az inDesign-ban,  a blogon rengeteg cikk nyújt segítséget a programmal csak most ismerkedőknek. Ingyenesen letölthető ...
  • Vintage
    Igen kedvelt új fotókból is régi hangulatot varázsolni, most egy lehetséges elkészítési módot mutatok be. A saját tapasztalatom, hogy nem árt, ha először az alapképen dolgozunk. Azért mert később öregítünk rajta, nem árt, ha korrigáljuk, amit lehet. Bőrhibák eltüntetése, kontraszt, élesítés stb. Ezt ne akarjuk megspórolni, mert akkor a végeredmény sem lesz tökéletes. Ezt a fotót választottam: Rátettem ...
  • Párhuzamos
    A júliusi Bingó egyik témája a párhuzamos. S bár korántsem csak épületekre lehet vonatkoztatni ezt a feladatot, érdemes megismerni és használni a Photoshop, Lightroom vagy Affinity Photo erre szolgáló eszközeit. A legfontosabb, hogy ne akarjunk mindenáron párhuzamost, vannak esetek, amikor ez egyrészt felesleges, másrészt lehetetlen is. Egy ilyen fotó így jó, ahogy van. Vannak kisebb torzulások, ...
  • Hogyan készítsünk egy gömb alakú kollázst
    Egy nagyon különleges oldalt készített nyirizsu, ami azonnal felkeltette az érdeklődésemet:) Egy youtube videó lépéseit követte, mely tulajdonképpen nem bonyolult, de elég időigényes. https://youtu.be/Dc63ffPx57I Hatvannégy fotóhoz kell sablont készíteni, majd egyenként ráhelyezni, és persze közben még lekicsinyíteni az adott méretre. Utána már csak Filter >Distort > Spherize. Abban biztos voltam, hogy valamit ki kell találni, hogy az ...
  • Photoshop Dust And Scratches
    Vagyis por és karcok. Elsőre az jutott eszembe, hogy mi scrapbook mániások sokszor mit is teszünk egy tökéletes képpel? Jól elöregítjük. Karcokat teszünk rá, meg valamilyen módon megtépkedjük a szélét. Megváltoztatjuk a színvilágát, vintage esetében többnyire barnítjuk.  Nagy mázlista az, akinek valóságos régi fotói lapulnak a fiókban, de lehet ez akár negatív is, amit be ...