Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak Lightroom oktatás Affinity photo oktatás Fotósuli Mobilfotózás inDesign

Photoshop kezdőknek – maszkok

A Photoshop-ban való munka során gyakran szükségessé válik, hogy bizonyos rétegek vagy rétegrészek láthatóságát szabályozzuk. Mi a maszk? A maszk a láthatóság módosítására szolgál – elrejthetünk,...

Slice Tool újratöltve

A heti Bingó feladata, hogy egy fotót kell feldarabolni. Törtem a fejem, hogy mi is legyen, megnéztem a blogon, és több cikket is találtam a témában. https://halado.fotokonyv.hu/szeleteles...

Borító mesterséges intelligenciával

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de számomra a fotókönyv borítójának megalkotása mindig külön kihívást jelent. Míg a belső oldalak szerkesztésénél szívesen elszöszölök akár napokig, hetekig...

Photoshop textúrakollázs portré

A Bingó heti feladata az effekt. Én ezt készítettem, és el is mondom a lépéseket:) Összepakoltam egy csomó újságos hátteret, ha kipróbálnád, innen letöltheted. Először is válassz egy fotót, amely...

Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak
Lightroom oktatás Affinity photo oktatás
Fotósuli Mobilfotózás
inDesign

Vágógörbék

A path-ról és shape-ről többször is volt szó, például a hullám készítésnél, vagy a digitális varrásnál ,  de megérdemel a téma egy részletesebb bemutatást is.  Persze a toll eszköz használatával meg kell egy kicsit küzdeni, de a scrappelésnél olyan sokszor kell kivágni fotót a háttérből, hogy nem árt megbarátkozni vele. A téma arról jutott eszembe, hogy épp egy őszi készleten ügyködök, és a lefotózott tárgyaknál ebben az esetben nem találtam jobb lehetőséget, mint a tollal való kijelölést. De ne szaladjunk ennyire előre.

Ha kiválasztjuk a Pen Tool-t (Toll) az eszköztárból vagy a P betű lenyomásával, akkor a felső sorban az alábbi ikonok jelennek meg

pen

A háromból a középsővel kezdem, mert legtöbbet ezt használjuk a kivágáshoz. Ezzel az eszközzel egy vágógörbét hozunk létre. Ez olyasmi, mint a maszk, ami belül van, látszik, ami kívül, az nem. Igaz, a Photoshopban látjuk a teljes fotót, de ha pl. egy kiadványszerkesztő programban nyitjuk meg az így elmentett képet, ott már csak az a rész fog megjelenni, amit láttatni szeretnénk. Ha megfelelő nyomtatónk van, akkor meg csak az kerül nyomtatásra, ami a path-on belül van. Ehhez meg kell rajzolni a görbét, majd a path palettán elmenteni, végül a Path paletta – Clipping Path-szal adjuk meg, hogy melyik görbe legyen a vágógörbe.  Hogy ez miért jó? Egyrészt a kép sértetlenül megmarad, másrészt a vágómaszk hozzáadása csak egészen minimálisan növeli meg a fájlméretet.

Nekünk meg azért, mert bizonyos esetekben csak ezzel lehet szépen kiemelni valamit a háttérből. Az elkészült görbét átalakíthatjuk kijelöléssé, így már könnyen eltávolítható a felesleges rész.

Ebből a fotóból elég nehéz lenne más módszerrel kiszedni az elefántot. ( A fotó a Lakásvásáron készült, ahol ezeket az elefántokat elárverezték, és a befolyt összegből hajléktalanoknak építenek szállást)

path1

Körberajzoltam a toll eszközzel.

path2

A path-t átalakítottam kijelöléssé.

path3

A kijelölést kicsit finomítottam.

path4

Majd a kijelölést megfordítottam,  töröltem a hátteret, és az elefánt bébit átraktam egy szebb környezetbe. (Lorie Davison hátterére)

Ha már megcsináltam, össze is csomagoltam, ha tetszik, a képre kattintva letöltheted.

path5

Az ettől balra lévő ikon a Shape layers (Réteg vágógörbe). Ez hasonló az előzőhöz, csak itt már az eredményt is rögtön látjuk. Ahogy rajzolunk a toll eszközzel, a terület rögtön kijelölődik a festőszínnel. Hasonló az alphacsatornába elmentett maszkhoz,  csak itt a fájlméret szinte alig növekszik. Azért az alphacsatornának is van előnye ezzel szemben, mert azt lehet szerkeszteni, a széleket kicsit elmosni stb, ezt a vágógörbével nem tudjuk megcsinálni.

path6

Ha már van egy vágógörbénk, és abból szeretnénk ilyen réteg vágógörbét készíteni, hogy lássuk is az eredményt, a következőt kell tennünk. A Path palettán kijelöljük a görbét, majd a Ctrl lenyomása mellett a layer palettán a rétegmaszk ikonra kattintunk.

path7

A jobbszélső ikon az alakzat rétegeké.  Ezekről a Shape-ekről is többször volt már szó. Az ikon mellett van pár alapértelmezett lehetőség, a téglalap, a lekerekített téglalap, az ovális, a vonal és az egyedi alakzat, aminél a legördülő ablakból választhatunk, de az internetről is rengeteg félét le tudunk tölteni. Ha ezzel rajzolunk (nyissunk hozzá egy új réteget), és közben a jobbszélső ikon van kijelölve, akkor rögtön egy festőszínnel kitöltött ábra jelenik meg a rétegen, ez viszont már nem vektoros, hanem pixeles kép.

path8

Remélem, nem volt túl rémisztő a sok infó. Ha bármi kérdésed van, a fórumban felteheted.

Smart Filters

Bár ez a lehetőség csak a Photoshop CS3- tól érhető el, de ott kihagyhatatlan, fantasztikus lehetőség.
A Smart Object-ről korábban már írtam,  ha nem olvastad, érdemes azt is megnézni.

A Smart Filter lehetővé teszi, hogy a képre alkalmazott szűrőket dinamikusan tudjuk kezelni.  Dolgozunk egy képpel, alkalmazunk rá különböző filtereket, majd rájövünk, hogy az egyik, amit jóval korábban használtunk, mégsem megfelelő. Milyen lehetőségünk marad?   Visszamegyünk a Historyban, amennyit csak lehet. ( Hogy mennyit lehet visszamenni, és hogy lehet ezt állítani, arról is van egy cikk)  Ha vissza is tudunk menni, onnan újra kell dolgoznunk. Ha az a lépés már nem található, akkor elkezdhetjük elölről az egészet. Egyik sem túl örömteli dolog. Na, erre találták ki a smart Filtert!

Hogyan is dolgozzunk vele? A Filterek között kattintsunk a Convert for Smart Filters-re , mire előjön egy ablak,  ami közli velünk, hogy a réteget Smart Object-é alakítja, a szerkeszthető Smart Filter érdekében.  Ezt okézzuk le, mire észre is vehetjük, hogy a rétegpalettán a kiskép jobb alsó sarkában ott egy kis ikon, annak jelölésére, hogy ez bizony Smart Object.

smart_2

Most alkalmazzunk valamilyen szűrőt a képen, én egy sima élesítést tettem rá, ami így most nem nagyon látszik, de higgyétek el. Most így fog kinézni a rétegpalettánk.

smart_3

Aki szokott maszkolni, annak nem nagy újdonság ez, egy külön maszkon jelenik meg az effect, maga az eredeti kép érintetlen marad. Ennek számtalan előnye van. Utólag is lehet szerkeszteni, vagy akár kidobni, de ami a legjobb, a maszkolás technikájával csak a kép egy részletére alkalmazni, a már sokat emlegetett módon. Lágy szélű ecset, festőszín fekete, és elkezdjük visszafesteni az eredeti képet, ha valamit elrontunk, csak megváltoztatjuk a festőszínt fehérre, és javítjuk.

smart_4

A maszkon láthatod, hogy az élesítés csak a kőre van hatással, az ablakra nem.

Scrapbookhoz különösen alkalmas technika, hiszen sokszor rengeteg réteggel dolgozunk,  amikre különböző filtereket használunk. Ezzel bármikor, bármelyiket változtatni tudjuk.

Próbáld ki, megéri:)

Már megint Camera Raw

Folytatom a győzködést, hogy érdemes kipróbálni azoknak is, akik csak sima jpg-ben fotóznak, mert gyorsabban, egyszerűbben lehet korrigálni a képeket. Rengeteg lehetőség egyetlen ablakban.

raw<c/enter>

Nézd meg a videón, hogy kell használni.

Camera Raw – bővebben

Ugyan nem érkeztek tömegesen a visszajelzések, hogy mindenki feltétlen közelebbről meg szeretne ismerkedni a RAW-val, de pár érdeklődés mégis csak volt, így megpróbálok részletesebb infót adni, hátha másoknak is megtetszik. Ha érdekel, és kérdésed van, a fórumban felteheted.
Az előző cikkben pár dolgot már leírtam, ha nem olvastad, érdemes először azt átnézni. Kis kiegészítés ezzel kapcsolatban. Mint írtam, a raw, nem egy fájlformátum, hanem egy képrögzítési mód.  Ebben is nagy a káosz, mert minden márkának más-más kiterjesztésű a raw-ban fotózott kép formátuma. A Photoshop legújabb Camera Raw konvertere már több  mint 120 féle típust képes kezelni.

Mint írtam, a jpg fotókat is lehet szerkeszteni a Camera Raw-ban, de azok kedvéért, akik fényképezőgépe ezt lehetővé tenné, de mégsem használják, nézzük meg miért is érdemes Raw-ba rögzíteni képeinket.

Mi szól a jpg mellett? Lényegesen kisebb méretű, vagyis ugyanarra a kártyára sokkal több kép fér el, nincs feltételen szükség további utómunkára. Ez persze nem teljesen igaz, mondjuk inkább azt, hogy ha meg vagyunk elégedve az eredménnyel, akkor nem szükséges már semmit csinálni vele, azonnal felhasználhatjuk, nyomtathatjuk stb. Szinte bármilyen program képes megjeleníteni.

Ezzel szemben a Raw-t nem lehet bármiben látni, nagy a mérete, mindenféle utómunkát igényel és egyébként is adott esetben ez egy új dolog, amit meg kell ismerni, foglalkozni kell vele stb.

Hogy akkor például én – és persze sokan mások – miért használom kizárólag a raw-t?  A kisebb gépeken is lehet állítani, hogy napfény, vagy ború, sport, portré vagy tájkép. Ezekhez mind-mind egy beállított érték tartozik. Nagyobb gépeknél, ha nincs is ilyen lehetőség, lehet állítgatni a fehéregyensúlyt, korrigálni az expozíciót, növelni az élességet vagy a kontrasztot.

Ezzel azt mondjuk meg a gépnek, hogy az expozíció után milyen módon is mentse el a képet. Bonyolult algoritmusok ezek, minden gépnél más és más lehet az eredmény. A raw-nél is érvényesülnek a beállítások, de ettől függetlenül mentődnek az eredeti, feldolgozatlan adatok is, így tetszésünk szerint tudjuk alakítani.  A jpg egy tömörített fájlformátum, mire ezt a műveletet gépünk elvégzi, bizonyos adatok menthetetlenül elvesznek. Mutatok példát.

raw5

Ez egy felhős fehéregyensúlyra állított kép, ahol a gép megpróbál valamit kezdeni a különböző fényviszonyokkal, nem túl sikeresen. Szemmel is látható, hogy a nagyon sötét részek a tömörítés során már annyira bebuktak, hogy abból világosítással sem születik szép eredmény.

Ugyanez a kép raw-ban fotózva, és a Camera Raw-ban korrigálva.

raw6

Itt még a sötét részekből is vissza lehetett hozni a részleteket.  Szóval ezért szeretem. Szabadságot ad a fotózásnál, hiszen nem kell figyelni a fehéregyensúlyra, kontrasztokra, így jobban koncentrálhatunk a témára. Igen, több munka, de így  ki lehet hozni a legtöbbet a képeinből. Jobb gépeknél arra is van lehetőség, hogy  raw-ba is és jpg-be is mentse egyidejűleg a képeket, így, ami problémamentes, azzal nem is kell már foglalkozni, de a problémásabb képeket így lehet korrigálni.

Mint írtam a Camera Raw nem csak a raw-ban fotózott képek feldolgozására való, hanem tif és jpg képekre is. Persze a tömörítési veszteség ettől nem lesz visszahozható, de kiválóan alkalmas gyors kötegelt feldolgozásra.  Ennek részleteivel a következő cikk foglalkozik.

CEWE-Bingó

5 PHOTOSHOP TIPP

CEWE-Bingó – 2021. május – kedvenc

Kicsit nosztalgiáztunk a régi fotókkal az elmúlt héten, köszönöm, hogy részt vettetek benne:) Aki az 5 $-os Oscraps kupont nyerte:

Gratulálok, és a regisztrált email címre küldöm a kupont.

Erre a hétre Secima talált ki feladatot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

Készíts egy oldalt egy kedvenc állatról (nem feltétel, hogy a tiéd legyen) vagy kedvenc állatfotódról! Kérésem, hogy legyen valami pöttyös az oldalon! Mostanában kedvelem a pöttyöset. Az én oldalamon unokahúgom által dédelgetett pár hetes kölyök cica látható. Gyerekkoromban volt egy fekete cicám, ő volt a kedvencem. Kellemes alkotást kívánok!

  • Karácsonyi izzósor
    Persze, én is tudom, hogy lehet ilyesmit ingyenesen letölteni, vagy vásárolni is, de akkor hol marad a tanulás, az alkotás öröme, no meg így arra tekerjük a fényeket, amerre mi akarjuk, és olyan színt választunk, ami illik a környezethez. Szóval, ha szeretnél ennél sokkal szebb díszt készíteni, nézd meg a videót. A videóban van egy utalás ...
  • Sztorizz!
    Ez a címe a CEWE-Bingó heti játékának, aminek az a lényege, hogy jó sok szöveget kell írni. Ha olyan fotókönyvet készítesz, amiben rengeteg a szöveg, érdemes inkább a Sablon Generátort használni, inDesign-ban szerkeszteni, és pdf-ben feltölteni, mert a pdf megőrzi a vektoralapú körvonalakat, így szebb, élesebb szöveg lesz, mint ha képfájlt mentünk Photoshop-ban. Photoshop-ból is ...
  • A fotózás fotózása
    Aki Facebook-ot vagy Instagram-ot használ, kizárt, hogy ne találkozott volna ilyesmi fotóval: Ha állandóan ez jön szembe, persze nagyon unalmas, de azért érdemes megalkotni a saját verziónkat, ami egyébként egy Cewe Fotókönyv oldalán is jól fog kinézni. Természetesen nem úgy készül, hogy valaki valóban fényképez egy telefonnal, amit valaki meg jól lefényképez. Lehetne úgy is, de az ...
  • Adobe Bridge CC 2019
    A legfontosabbal kezdem. Az Adobe Bridge továbbra is INGYENES, és Adobe előfizetés nélkül is használható, bár nyilván azok tudják kihasználni minden előnyét, akik  egy vagy több Adobe programot is használnak. A Bridge egy médiakezelő, nem csak a fotókra korlátozódik, hanem az Adobe Creative Cloud minden alkalmazásához egy társprogram. Kezeli az inDesign, Illustrator és a többi program ...
  • Define variables – Változók definiálása
    Nem szeretném, ha a haladók unatkoznának, most nekik szóló anyag következik. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy kezdő nem próbálhatja meg, reményeim szerint a leírásból végigcsinálható, ha meg valahol gond van, tessék kérdezni. Az adatalapú grafikával egy kép több változatát hozhatjuk létre pillanatok alatt. Hogy ne legyen annyira kínai, például fotókönyvet szeretnénk készíteni a búcsúzó ...