Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak Lightroom oktatás Affinity photo oktatás Fotósuli Mobilfotózás inDesign

Átszínezés Photoshop-ban

A heti Bingó feladata, hogy egy fotón valamit át kell színezni. A blogon több technika is szerepel, de nem árt egy kis ismétlés, amiben azért lesz új infó is. Amikor szeretnéd egy kép egyes...

Photoshop kezdőknek – maszkok

A Photoshop-ban való munka során gyakran szükségessé válik, hogy bizonyos rétegek vagy rétegrészek láthatóságát szabályozzuk. Mi a maszk? A maszk a láthatóság módosítására szolgál – elrejthetünk,...

Slice Tool újratöltve

A heti Bingó feladata, hogy egy fotót kell feldarabolni. Törtem a fejem, hogy mi is legyen, megnéztem a blogon, és több cikket is találtam a témában. https://halado.fotokonyv.hu/szeleteles...

Borító mesterséges intelligenciával

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de számomra a fotókönyv borítójának megalkotása mindig külön kihívást jelent. Míg a belső oldalak szerkesztésénél szívesen elszöszölök akár napokig, hetekig...

Photoshop oktatás kezdőknek Photoshop oktatás haladóknak
Lightroom oktatás Affinity photo oktatás
Fotósuli Mobilfotózás
inDesign

Cewe heti kihívás 44.

Ha még nem ismernéd a minden hétfőn induló kihívás fontosabb tudnivalóit, itt olvashatod el.

utalvany

Azt hiszem most már végérvényesen itt a tavasz. Kezdem elhinni, hogy jön a Húsvét, és mivel jó korán jön, lehet is készülődni.

Erre a kihívásra egy tavasz- és húsvétváró, színes minikészletet hoztam. A feladat nem több, mint valamit felhasználni belőle.

preview

Letölthető a képre kattintva, vagy a galériából.

Jó munkát:)

Kiegészítő pluginok – PhotoTools

Korábbi cikkben az OnOne PhotoFrame-jéről volt szó, most folytatom ugyanennek a cégnek a PhotoTools nevű pluginjával.

Több verzióban van ez is, először is része a 6 plugint tartalmazó Plug-In-Suit csomagnak, van ingyenesen letölthető Lite verzió, ami 18 filtert tartalmaz,  van a Standard változat, és a legnagyobb a Professional, ebben van a legtöbb lehetőség. Az ingyenest természetesen mindenképp érdemes letölteni, de a Professional-nak is van trial módja, ki lehet próbálni, mit tud. Persze a vízjelet ráteszi. (ezért is monitorfotóval mutatom az eredményt, hogy jobban lehessen látni)

Tulajdonképpen semmi olyat nem tud, amit Photoshopban ne lehetne megcsinálni, de kinek lenne kedve és ereje rengeteg variációt végigpróbálni,  ki-be kapcsolgatni. Mert ebben mindez pár kattintás.  Több effectet egymásra lehet rakni, utána bármelyiket lehet módosítani vagy akár kikapcsolni. Optimalizálhatjuk vele a képeket, hozzátehetünk napfényt, esőt, havat, szivárványt. A legváltozatosabb hatásokat érhetjük el pillanatok alatt. Profi fotósok kedvelt trükkjeit tudjuk alkalmazni a fotóinkon. Természetesen ezeket a hatásokat szerkeszteni is lehet, van olyan, amelyiknél a maszkoknál már ismert módon csak a fotó egy bizonyos részén érvényesítjük a hatást. Pár próbálkozás a teljesség igénye nélkül.Jó nagyban tettem fel, érdemes ráklikkelni.

Kis tuning és egy szivárvány:

4

Esős hangulat, szemerkélő esővel:

5

Teljesen más a hangulata fekete-fehéren ennek a képnek:

6

Erőteljesebb hatású így ez a fotó:

3

A Várban készült felvételnek nem ártott meg a régies barnás tónus:

1

Portré képekhez is rengeteg effect van:

7

8

Ha van kedved, próbáld ki. Innen töltheted le.

Cewe heti kihívás 43.

Ha még nem ismernéd a minden hétfőn induló kihívás fontosabb tudnivalóit, itt olvashatod el.

utalvany

A panorámafotózásnál összefűztem a képeket, most vágjunk darabokra egy képet. Korábban volt már egy szeletelős cikk, de abban főleg egy action használatát mutattam be, az, hogy hogyan készül, nincs benne részletesen leírva. A heti feladat, hogy valami ilyesmit készítsünk. Az is jó, ha valóban egymás után fotózott képeket rakunk egymás mellé, mintha panorámakép lenne, vagy egy meglévőt vagdossunk szét. Ha az alábbi módszer túl bonyolult, lehet persze egyszerűbben is, de remélem, a leírás segít.

Megnyitjuk a képet, amit használni szeretnénk.
Teszünk rá egy új réteget, és a téglalap kijelölő eszközzel akkora területet jelölünk ki, amekkorára szeretnénk egy képet. Kitöltjük a kijelölést feketével. (vagy akármilyen színnel, ennek nincs jelentősége).

szelet1

Újabb rétegre lesz szükségünk, a fekete alá. Ha a Ctrl-t nyomva tartjuk, miközben a rétegpalettán az új rétegre kattintunk, akkor eleve a kijelölt réteg alá helyezi az újat. Ha nem így tettünk, akkor fogjuk meg, és helyezzük át. Mivel a kijelölésünk még aktív, a Select>Tranform Selection (Kijelölés>Alakítás) segítségével növeljük meg a kijelölést. Ha közben az Alt+ Shift-et nyomvatartjuk, akkor tökéletesen szabályosan lesz nagyobb. Én még azt szerettem volna, ha lefelé még növekszik, ezért felengedtem a billentyűket, és csak lefelé húztam egy kicsit a szerkesztőt. Enter után a kijelölést fehérrel töltöttem ki.

szelet2

Választhatsz más színt is, illetve, ha valami textúrát szeretnél adni a keretnek, akkor most húzd rá. Erre a rétegre duplaklikk előhívja a Layer Style ablakot, ahol némi árnyékot tegyünk alá.

Most menjünk vissza a képrétegre, Ctrl+J-vel rétegmásolat, amit helyezzünk legfelülre. Ha képréteg és az alatta lévő fekete réteg közé visszük az egeret, miközben az Alt-ot nyomjuk a billentyűzeten, megváltozik az egérmutató. Ekkor klikkeljünk is egyet, és ezzel egy Clipping mask-ot, azaz vágómaszkot hozunk létre, és a fotóból csak az fog látszódni, amit a fekete rétegünk enged. Ha ezzel megvagyunk, akkor jelöljük ki ezt a három réteget, majd az egészet húzzuk rá a rétegpalettán a Group (csoport) ikonra. Ezzel egy mappába, csoportba helyezi a három réteget.

szelet4

Ezután ebből a csoportból készítsünk annyi másolatot, amennyire szeretnénk szabdalni a fotót. Ehhez a mappa réteget fogjuk meg, és húzzuk az új réteg ikonra.

szelet5

Ezek most egymás felett helyezkednek el, tehát nyissuk ki a csoportokat, jelöljük ki a fekete képalapot és a fehér keretet, a képet nem. A mozgató eszközzel arrébb húzhatjuk, a Free Transform-mal (Szabad alakítás), meg kibillenthetjük a képeket. Még viccesebben néz ki, ha előtte a legalsó képréteget kikapcsoljuk, mert akkor nem is látjuk az alapot, csak a keretben változik a kép a mozgatástól. A végén mindenképp ki kell kapcsolni, így csak a keretben a képek maradnak meg.

szelet6

Összemossuk a rétegeket a Layer>Merge Visible-vel (Rétegek>Láthatók egyesítés), majd elmentjük png kiterjesztéssel.

szelet7

Ha nem is tettem ígéretet, csak egy „szándéknyilatkozatot”, hogy legalább a saját kihívásaimra készítek oldalt, egyelőre még megy a dolog, mert már el is készültem vele:)

Az alábbi oldalon is ezzel a módszerrel szabdaltam szét a fotót, de itt nem is volt két réteg, csak egy régies papír volt az alap.

nagyi

Jó munkát, kíváncsian várom a képeket:)

Panorámafotózás

A panorámafotózás nem titkoltan a másik mániám, ami talán még „súlyosabb”, mint a scrap. Eddig nem gondoltam, hogy ez a scrap és fotókönyv témakörben bárkit komolyabban érdekelne, de mivel épp ma nyitott Roni erről egy fórumot, úgy gondoltam, írok róla. Persze főleg csak az alapokról, amihez nem kell különösebb eszköz sem. Nagyobb érdeklődés esetén lehet tovább boncolgatni a témát, de a fórumban minden kérdésre válaszolok.

A gömbpanoráma maradjon egy kicsit későbbre, ne azzal kezdjük. Ahhoz már nem árt, ha van nagylátószögű optika, állvány és  speciális szoftverek. Az oldalamon rengeteg panoráma van, ha van kedved, nézd meg!

Olyan panorámaképet készíteni, ami igazából arra szolgál, hogy több legyen  a képen, mint amit egyébként le tudnánk fotózni, nem nehéz feladat. Az is lehet, hogy beleférne a képbe egy felvétellel is, de akkor a mérete nem lesz akkora, hogy pl. egy fotókönyv duplaoldalára megfelelő felbontású legyen. Pedig az annyira jól néz ki!  Az alábbi fotókönyv oldalak háttér képei is így készültek.

tibidabo
 

montjuic
 

tenger

A tenger panorámázást kezdőknek semmiképp nem ajánlom, hiszen az állandóan mozgó víz összeillesztése már komoly kihívás. Ahol viszont olyan messze van, mint a középső képen, már egyáltalán nem gond.

Az alapszabályok a következőek. A gépen – ha van rá lehetőség – mindent manuálisra kell állítani. Zársebesség, blendenyílás, fehéregyensúly, élességmérés.  Ha a gépünk teljesen automata, akkor is nyugodtan próbáljuk ki,  nem teljesen reménytelen, de szerencse kell hozzá. Ha a korábbi cikkek alapján (1, 2, 3, 4) kedvet kaptál a raw-ban történő fényképezésre, akkor a fehéregyensúllyal nem is kell foglalkozni, mert a Camera Raw ablakban könnyen az összes képre egyszerre be tudjuk állítani. A fény-árnyék különbségek is jobban kezelhetőek raw-ban, mert lényegesen nagyobb a dinamikatartománya, mint a jpg képeknek. Gömbpanorámánál szinte mindig több expozíció sort kell készíteni, hogy a nagy fénykülönbségeket ki lehessen egyenlíteni, de ahhoz már állványra van szükség, hogy a képek tökéletesen fedjék egymást.

Az exponálásnál nagyon ügyeljünk arra, hogy a képek között legyen átfedés. Inkább bőven hagyjunk rá, mintsem lemaradjon valami. Legyen legalább 30%.  Pocket gépnél, aminek külön keresője van, és nem az objektíven keresztül lát, próbafelvétellel ellenőrizzük, hogy mi az, amit látunk a keresőben, és mi az, ami exponálás után rögzítésre kerül. Nézzük meg, hogy mi is volt még rajta a képen, és a következő felvételt úgy állítsuk be, hogy az átfedés megfelelő legyen. Figyeljünk arra is, hogy közben ne hullámozzon a kezünk, vagyis egy magasságban tartsuk a gépet. Kézből fényképezésnél természetesen az éjszakai felvétel nem jöhet szóba a hosszú expozíciós idő miatt. Úgy állítsuk be az értékeket, hogy azt még kézbemozdulás nélkül tudjuk fotózni. Szándékosan nem írtam itt értéket, mert ez gyakorolható, növelhető. Hosszabb expónál fontos a stabil állás, a kezek nem a levegőben lógnak, hanem a testhez támaszkodnak, veszünk egy nagy levegőt, és ki sem engedjük addig, míg nem exponáltunk. Ezekkel a technikákkal lényegesen meg tudjuk növelni azt az időt,  amit kézből, bemozdulás nélkül ki tudunk exponálni.

Először csak 2-3 kép illesztésével próbálkozzunk. Érdemes ilyenkor a gépet portré állába fordítani, azaz függőlegesen legyen  hosszabb a kép, hiszen így az összefűzéssel jobb képarányt kapunk.

Most a Photoshopban is elérhető összefűzést mutatom be. Válasszuk a File>Automate>Photomerge-et. (Fájl > Automatizálás > Fotóegyesítés)

panorama1

A megjelenő ablakban válasszuk ki azokat a képeket, amelyeket össze szeretnénk fűzni.

panorama2

Én ezt a 6 fotót választottam: (ez a gyönyörűséges hely a csehországi Průhonice-ben van)

panorama6

Az alábbi módok között választhatunk:

Automatikus: elemzi a forrásképeket, és ez alapján egyesíti a fotókat. Érdemes először ezt kipróbálni, és ha nem vezet eredményre, válasszunk másikat.

Perspektíva: Általában a középső képet tekinti alapnak, és a többit ehhez torzítja.

Hengeres: Széles panorámaképhez ez a legjobb választás. Az összefűzött képet úgy jeleníti meg, mint ha egy kiterített hengerpaláston lenne.

Gömb alakú: Ez való a teljes körképek összeállítására.

Kollázs: Az alapképek közül bármelyiknél igazítja a rétegeket, szükség szerinte méretezéssel, forgatással.

Áthelyezés: Ez is olyasmi, mint a kollázs, de nem alakítja át a forrásrétegeket.

Ok, ez biztos egy kicsit így bonyolult. A lényeg, hogy vagy automatát, vagy a hengerest válasszuk a pár képes panorámához, a többivel ne foglalkozzunk.

A Blend Image Together, vagyis a képek keverése mindenképp legyen bekapcsolva, hogy a képek közötti átmenet határait mossa össze. Persze ez szépen csak akkor fog sikerülni, ha a fentebb leírt szabályokat figyelembe vesszük. (manuális mód a fényképezésnél)

A Vignetta Removal abban az esetben szükséges, ha gyengébb objektív miatt a képszélek sötétebbek.

A Geometric Distortion Correction a hordó-, párna- és halszemtorzítást javítja.

Tehát kiválasztottuk a képeket, a keverés módját, és már csak egy OK-t kell nyomnunk ahhoz, hogy a Photoshop munkához lásson.

A képek külön-külön rétegen vannak, és aki már belevetette magát a maszkolás rejtelmeibe, annak nem fog gondot okozni, hogy a maszkkal javítsa az esetleges illesztési hibákat.

panorama3

Ha a fotózásnál odafigyeltünk, akkor remélhetőleg nem is lesz mit korrigálni. Layer>Flatten Image (Rétegek>Rétegek összeolvasztása) után vágjuk körbe szükség szerint, tuningoljuk még rajta, ha szükségesnek látjuk (színkorrekció, élesítés), majd örüljünk nagyon, hogy milyen szép képet készítettünk:) Ha a képre kattintasz, jóval nagyobb méretben tudod megnézni.

panorama5

A fórumban tudsz további kérdéseket feltenni, illetve nagyobb érdeklődés esetén újabb bejegyzésben folytatom a témát.

CEWE-Bingó

5 PHOTOSHOP TIPP

CEWE-Bingó – 2021. július – tortaszelet

A zöld árnyalatai jelentek meg a múlt heti feladatban. Köszönöm, hogy játszottatok. Aki az 5 $-os Oscraps kupont nyerte:

Gratulálok, és küldöm az utalványt.

Erre a hétre Gólya talált ki feladatot. Ha először játszol, feltétlen olvasd el a szabályokat.

Nálunk a július a torták hónapja, jó sok szülinap van, és jó nagy a család. 🙂 De nem ebből indultam, hanem szokás szerint valahol megláttam egy jópofa oldalt, amiből rekonstruáltam egy template-et. Imádom a geometrikus elrendezéseket! Most egy felszeletelt tortát hoztam. 🙂 Így született meg az oldalam, aminek a template alapját megosztom veletek. Bármilyen formában felhasználható, csak hasonlítson valami egy tortaszelethez. 🙂 A képre kattintva letöltheted.

Az én oldalam ezzel a sablonnal ízelítőképpen:

  • Camera Raw presets
    Gondolkodtam, hogy egyáltalán megírjam-e ezt a cikket. Egyrészt azért, mert már írtam róla, sőt videó is készült, másrészt nem célom, hogy preset-eket árusítók üzletét rontsam, bár bevallom, kicsit zavar, hogy eggyel arrébb húzza az egyik csúszkát, és az már egy másik preset. Végül győzött a rosszabb (vagy jobb??) énem, és mégis a bejegyzés mellett döntöttem. ...
  • Photoshop Oil Paint filter
    Az Oil Paint olajfesték szűrő először a Photoshop CS6-ban jelent meg, később aztán eltűnt, majd újra visszakerült, immár egy továbbfejlesztett változatban. Feladata az lenne, hogy olajfestmény jellegű képet csináljon egy fotóból. Vannak ennél lényegesen jobb pluginok is erre a célra, ez a fajta „mű” nem nagyon tetszett: Azért nem reménytelen a helyzet, lehet ennél jobbat is ...
  • Szivárvány
    Szerencsére volt egy féligkész gyors tipp, így mégsem maradtok cikk nélkül a héten. Válasszunk egy képet, amin kipróbálnánk. Válasszuk ki a gradient eszközt, majd a kis lenyíló ablakból töltsük be a Special Effect névre hallgatót, az jó lesz a feladathoz. Igazság szerint fogalmam sincs, hogy ez mindenkinél gyárilag ott van-e, ha nincs, akkor töltsd le, és ugyanebből ...
  • Photoshop a legelejétől – Layers panel avagy Rétegek panel
    Megint főleg a kezdőknek készült a cikk, így gyorsabban fel tudnak zárkózni a bonyolultabb feladatokhoz:) De remélem, hogy azok is megnézik, akik már dolgoznak Photoshop-pal, hátha sikerül valamit újat mondanom. Szóval a réteg panel. Talán ez a legfontosabb palettánk a munka során, ezért erről írok legelőször részletesen. Ha a Photoshop megnyitásakor nem látnánk, akkor a Window>Layers ...
  • Photoshop a legelejétől – paletták
    Mielőtt továbblépnénk az eszközökkel, meg kell ismerkednünk a palettákkal, hiszen sok eszközhöz paletta is tartozik, és együtt a kettőt használjuk. Bizonyos alapdolgokat már az első kezdő leckében megmutattam a videóban, ha még nem láttad, érdemes azzal kezdeni. A paletták teljes listája a Window (Ablak) menüben található, aszerint vesszük most végig. Ahol a név előtt pipa van, az a ...