A Camera Raw-ról már többször zengtem ódákat, és most sem lesz másképp, ugyanis kijött a 9-es verzió, ami megint tartalmaz zseniális dolgokat. Bár a frissítést a CS6-ban is lehet használni, a szuperségek csak a CC-ben érhetőek el. (a CS6-osoknak a gép és optika bővítés jelent újítást)

Két újdonság, amiről most beszámolok.

Az egyik a panoráma összefűzése. A panorámafotózásról írtam már cikket, bár már négy éve, a lényeg nem változott csak most, hogy a Camera Raw ablakban tudjuk összefűzni a panorámát. Talán már mondanom sem kell, hogy a raw az, amiből a legtöbbet ki lehet hozni, így aki csak teheti, térjen át a raw-ban való fotózásra. Egyszerre megnyitottam az 5 raw fotót, amit kézből fotóztam, tehát semmi hókusz-pókusz nem volt vele. Az összeset kijelölve, egyszerre szerkesztettem őket. (erről a korábbi cikkekben részletesen írtam) Majd a Filmstrip-nél lévő kis háromszögre kattintva a Merge to Panorama-t választottam.

Camera Raw 9.

A Panorama Merge Preview ablakban választhatunk 3 lehetőség közül.

Merge Panorama Preview

Itt a harmadikat nem is ajánlja fel, ezért összeraktam három képből is egy panorámát, azon látszik a különbség. (korábbi cikkben van leírás a különböző típusokról)

spherical

cylindrical

Perspective

Az Auto Crop bekapcsolásával megvágja a képet, hogy az üres részek leessenek. Sehol egy illesztési hiba, nem lehet észrevenni, hogy hol vált át egyik képből a másikba.

panoráma

A Projection kiválasztása után egy mentés következik, még pedig dng, vagyis digitális negatív formátumba, ami rögtön meg is jelenik a Camera Raw ablakban, így a csúszkákkal még kedvünkre alakítgathatjuk.

A HDR-ről is volt már bejegyzés. Ott írtam, hogy a panorámafotóknál szinte mindig több expozíciót kell készíteni, és azzal kiegyenlíteni a világos és sötét részeket. Az eddig ismert technikák egyike sem tetszett, így maradt a maszkolás, ami néha elég nehéz feladat. Itt van például öt fotó:

templom

Aki már maszkolt valaha aprólékos dolgot, az tudja, hogy az ablakoknál jól el lehet ezzel pepecselni, legjobb tollal kijelölni, hogy pontos legyen, de az sem elég, mert a teljesen világos ablakba, ahol a környezetre is beszóródik a fény, nem lehet csak úgy berakni a sötét részt, mert az úgy nem természetes. Ezt most a Camera Raw-ban hoztam össze maszkolás nélkül!

templom hdr

Nem akartam hinni a szememnek, naná, hogy több képen is kipróbáltam. Természetesen ez a technika nem csak a panorámához jó, millió olyan fotózási helyzet van, amikor túl nagy a fénykülönbség, és vagy beletörődünk, hogy   bizonyos részek túl világosak vagy sötétek, vagy több expozíciót készítünk. Ugyanaz a menete, csak most a Merge to HDR-t kell választani.

merge to hdr

Itt is bejön egy preview ablak, ahol az Align Image akkor kell, ha kézből fotóztunk, és igazítani kell a képeket, az Auto Tone egy automatikus szintbeállítás, amit persze megváltoztathatunk a csúszkák segítségével.

hdr preview

És látni, hogy szuperül kiegyenlítette a külső és belső fényeket.

hdr

Még egy-két példa. Ezek ugye már kész panorámák, szóval pontosan tudom, hogy ez sem volt egyszerű, mert úgy kellett az ablakot maszkolni, hogy a köztük lévő fa teljesen fekete lett volna, ha az üveggel együtt kezelem, így azt is külön kellett.

Kecskemét

Itt meg a kőoszlop minden egyes rését külön ki kellett jelölni.

Tura

Még egy utolsó.

Győr

Egyelőre nem sikerült olyan fotókkal próbálkoznom, ahol ne oldotta volna meg a Camera Raw ezt a feladatot. A különböző expozíciók egyesítése nagy dinamika tartományú képpé szintén dng formátumba történik. Olvasd el, ha érdekel, hogy miért is jó a dng.

Az Adobe nagyon belehúzott, kijött a Lightroom CC/CS6 is. Hogy a kettő között mi a különbség, és milyen újdonságok vannak, arról legközelebb számolok be.